Особливості дизайну дитячих книжок з елементами «pop-up»

Автор(и)

  • Тетяна Григорівна Осипова Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського), Україна https://orcid.org/0000-0002-3945-0979
  • Мирослава Василівна Пшенична Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського), Україна
  • Юрій Володимирович Пшеничний Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського), Україна

DOI:

https://doi.org/10.20535/2077-7264.4(62).2018.157095

Ключові слова:

дизайн книжок, дизайн-форма, ігрові елементи, елементи «pop-up», ілюстрування, системний аналіз книг

Анотація

Дитячу книжку з елементами «pop-up» розглянуто як синтез мистецтв, комунікацій та функціональних властивостей. Проведено поглиблений аналіз використання дизайн-форм та розроблена їхня класифікація. Побудовано діаграми частоти використання складових елементів книжок «pop-up» та визначено, що для створення максимального візуального ефекту найчастіше використовуються такі конструкції: «сцена, що піднімається», «коробка», «V-подібна складка», «змінна площина».

За допомогою системного аналізу розроблено структурну модель «дитяча книжка з елементами pop-up», та визначено, що її складова — підсистема «засоби візуальної організації форми» є найскладнішою та має найбільше елементів, тобто є чіткою системою візуалізації, направленою на формування дизайн-форми книги і технологію її виготовлення, а також формує вимоги до властивостей матеріалів та дозволяє досить чітко визначити коло факторів, пов’язаних з проектуванням дитячих книжок з елементами «pop-up», що має важливе методологічне та практичне значення.

Встановлено, що головним фактором, який впливає на якість та надійність конструкції дизайн-форми книжок з елементами «pop-up» є властивості паперу. Тому для вибору паперу, який може забезпечити надійність конструкції дизайн-форми, було досліджено механічні властивості відібраних зразків паперу, а результати випробувань наведено у вигляді пентаграми властивостей.

Встановлено, що для покращення показників стійкості на злам та опору розриву досліджених видів паперу слід припресовувати плівку, щоб забезпечити механічну міцність і необхідні деформаційні властивості під час виготовлення дизайн-форм книжок «pop-up».

Отримані результати було враховано у рамках виконання курсових, бакалаврських та магістерських робіт на кафедрі графіки у проектуванні різних за конструкцією книжок, серед яких: Д. Родарі «Чарівна Палиця», Г. Х. Андерсен «Дюймовочка», «Коза-дереза», дизайн яких висвітлює сучасні тенденції формоутворення дитячих «pop-up» книжок та забезпечує функціональну й композиційну єдність книжкової конструкції, що в свою чергу сприяє підвищенню естетичних якостей дитячої книги.

Біографії авторів

Тетяна Григорівна Осипова, Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського)

канд. техн. наук, доцентка, кафедра графіки

Мирослава Василівна Пшенична, Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського)

старша викладачка, кафедра графіки

Юрій Володимирович Пшеничний, Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського)

засл. художник України, доцент, кафедра графіки

Посилання

Abrahamson, Richard F. (1982). Movable books — a new golden age // Journal of Language arts, 5, 342 [in English].

Dawson, Michael. (1992). Checklist of books written, edited and/or published by S. Louis Giraud. Journal of Antiquarian book monthly review, 19:266–271 [in English].

Dawson, Michael. (1995). Children’s pop-ups, movables and novelty books: A short history for collectors, part II. Journal of Movable stationery, 3:6, 1, 8–10 [in English].

Krahe, Hildegard E. (1988). The importance of being Ernest Nister. Journal of Phaedrus, 73–90 [in English].

Seymour, Peter. (1981). The resurrection of the pop-up book. Journal of Publishers weekly, 219:97–99 [in English].

Taylor, Sally A. (1991). Intervisual Communications: Popping up all over. Journal of Publishers weekly, 238:217–218 [in English].

Popova, D. M. (2012). Proektnye zadachi v dizayne detskoy knizhki-igrushki. Journal of Arkhitekton: izvestiya vuzov, 3(39). Retrieved from http://archvuz.ru/2012_3/16. - ISSN 1990-4126 [in Russian].

Arnkheym, R. (2007). Iskusstvo i vizual’noe vospriyatie. Moscow: Arkhitektura-S, 392 p. [in Russian].

9. Vaysman, L. M. (1973). Struktura bumagi i metody ee kontrolya. Moscow: Lesnaya promyshlennost’, 152 p. [in Russian].

Eddous, M. & Stensfild, R. (1997). Metody prinyatiya resheniy. Moscow: Audit, YuNITI, 590 p. [in Russian].

Saati, T. (1993). Prinyatie resheniy. Metod analiza ierarkhiy. Moscow: Radio i svyaz’, 278 p. [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-28

Як цитувати

Осипова, Т. Г., Пшенична, М. В., & Пшеничний, Ю. В. (2018). Особливості дизайну дитячих книжок з елементами «pop-up». Технологія і техніка друкарства, (4(62), 115–125. https://doi.org/10.20535/2077-7264.4(62).2018.157095

Номер

Розділ

Дизайн (моделювання, оформлення видань та паковань, Web-дизайн)