Використання кольорової гравюри високого друку в оформленні дитячої літератури
DOI:
https://doi.org/10.20535/2077-7264.4(86).2024.315312Ключові слова:
дизайн, ілюстрація, графічні техніки, гравюра, книга, комп'ютерна графіка, стильАнотація
Сучасна ілюстрація в дитячих виданнях розвивається стрімкими темпами разом з новітніми технологіями. Сьогодні видавці, художники-ілюстратори та читачі шукають продукт, який буде відрізнятися від суто комп’ютерної обробки. Кольорова гравюра високого друку задовольняє ці потреби та актуалізує надбання української школи графіки минулого століття.
Актуальність запропонованої теми полягає в тому, що в постмодерному світі людина прагне переосмислити надбання своїх предків сучасними засобами обробки інформації. Таким чином історичне минуле, культура, винаходи тощо продовжують існувати, але в сучасних умовах. Надбання українців в царині графіки мають неабияку вагу в культурному пласті України. Саме тому сучасні митці, зокрема дитячої книги, мають популяризувати класичні техніки серед дітей. Тим самим викликати захоплення та зацікавленість до неї (гравюри) у майбутньому.
Мета роботи полягає в тому, щоб розкрити роль техніки кольорової гравюри як актуального та виразного інструменту задля ілюстрування дитячої літератури. З’ясувати вплив техніки на естетичну складову видання.
На сьогодні оформлення українських дитячих видань віддзеркалює постмодерні традиції мистецтва та здебільшого побудоване на принципах комп’ютерної графіки. Разом з тим деякі художники виконують свої твори в класичних техніках, як от акварель, гуаш, олійний живопис. Після чого допрацьовують їх за допомогою графічних редакторів. Однак серед традиційних технік ми не побачимо ілюстрацій виконаних у техніці високої гравюри. Цей інструмент ілюстрування більш притаманний художникам з Європи, Америки тощо. В той час як в Україні такий вид ілюстрації поки що залишається не затребуваний.
Використання традиційних технологій створення ілюстрацій вимагає часу, тому сьогодні нам потрібно звертатись до них, оновлювати та адаптувати під сучасні особливості. «Ручний» метод створення ілюстрацій завжди має пріоритет перед комп’ютерним методом. Пріоритетність застосування того чи іншого інструменту завжди буде головним питанням ілюстрування. Зрештою, будь-яка техніка — це всього лиш засіб відтворення фантастичного та казкового світу, в який повинні зануритися наймолодші читачі та їхні батьки.
Посилання
Yefimova, M. P. (2015). Dyzain dytiachoi knyhy Ukrainy: proektno-khudozhni pryntsypy i zasoby [Children’s book design in Ukraine: design and artistic principles and tools]. Kharkiv, 210 p. [in Ukrainian].
Valuienko, B. V. (1976). Arkhitektura knyhy [Book architecture]. Kyiv: Mystetstvo, 210 p. [in Ukrainian].
Valuienko, B. (1976). Tsilisnyi svit mystetstva dytiachoi knyzhky [The holistic world of children’s book art]. Polihrafiia i vydavnycha sprava, (12), 130–138 [in Ukrainian].
Valuienko, B. (1986). Khudozhnie oformlennia knyh vydavnytstva ‘Molod’ [Artistic design of books by Publishing House Molod]. Polihrafiia i vydavnycha sprava, (22), 113–116 [in Ukrainian].
Ohar, E. I. (2002). Kultura dytiachoho vydannia: osnovni skladovi uspikhu [Culture of a children’s edition: the main components of success]. Polihrafiia i vydavnycha sprava, (39), 128–134 [in Ukrainian].
Ohar, E. I. (2014). Suchasna dytiacha knyha yak natsionalnyi kulturnyi produkt [Contemporary children’s book as a national cultural product]. Polihrafiia i vydavnycha sprava, (1), 3–8 [in Ukrainian].
Mainovets, A. (2013). Iliustruvannia dytiachykh knyh khudozhnykamy-vypusknykamy Ukrainskoi akademii drukarstva ostannoi chverti 20 st.: dosvid khudozhnio-tekhnichnoho vykonannia [Illustrations of children’s books by artists who graduated from the Ukrainian Academy of Printing in the last quarter of the twentieth century: experience in artistic and technical execution]. Narodoznavchi zoshyty, (14), 750–756 [in Ukrainian].
Mainovets, A. (2015). Komp’iuterna hrafika y iliustruvannia tvoriv dlia ditei: khudozhno-stylistychni osoblyvosti (na prykladi vypusknykiv LNAM) [Computer Graphics and Illustration of Works for Children: Artistic and Stylistic Features (on the Example of Graduates of the Lviv National Academy of Arts)]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, (27), 171–181 [in Ukrainian].
Kadorkina, Yu. O. (2018). Suchasna ukrainska knyzhkova iliustratsiia. Oformlennia prozy ta virshovanykh zbirok [Contemporary Ukrainian book illustration. Design of prose and poetry collections]. Molodyi vchenyi, (64), 19–22 [in Ukrainian].
Melnyk, O. (2015). Komp’iuterna hrafika u suchasnii knyzhkovii iliustratsii: problemy tekhniky ta styliu [Computer graphics in contemporary book illustration: problems of technique and style]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Ser. Mystetstvoznavstvo, (33), 157–161 [in Ukrainian].
Looking at illustration: traditional printmaking in children’s picture books. Retrieved from https://www.goodreads.com/author_blog_posts/15107100-looking-at-illustration-traditional-printmaking-in-children-s-picture-b.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Сергій Олександрович Гулєвич

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.