Використання ChatGPT як асистента у творчому письмі
DOI:
https://doi.org/10.20535/2077-7264.1(83).2024.297845Ключові слова:
штучний інтелект, ChatGPT, мовна модель, генеративні можливості, творче письмо, креативність, письменник, редакторАнотація
У статті досліджено способи використання ChatGPT як асистента у творчому письмі. Штучний інтелект (ШІ) може допомогти письменникові знайти ідеї та альтернативні напрями розвитку сюжетів, розгортати різні сценарії, стилізувати тексти, створювати описи й діалоги, отримати зворотний зв’язок для попереднього оцінювання тексту. Чат-бот дозволяє скорочувати або розширювати текст, добирати влучні метафори, порівняння, синоніми, продовжувати речення тощо. Досліджено можливості та виклики у використанні чат-бота для вирішення письменницьких завдань, виокремлено різні підходи взаємодії людини та ШІ, порушено питання щодо авторства тексту, згенерованого за допомогою ШІ, акцентовано на обмеженнях мовної моделі: брак прозорості й генерування неправдивої інформації, нерозуміння семантики тексту, психологічних особливостей і комунікаційних практик, плутанина в поняттях, створення невідповідних зв’язків. Методика дослідження охоплює загальнонаукові методи та метод експерименту. Під час взаємодії із чат-ботом згенеровано три концепції видань: дитячого пізнавального видання про вивчення порід собак з допомогою магічного часового порталу, фантастичного роману на тему колонізації Марса та історичного роману про часи правління князя Володимира Великого. Виявлено генеративні можливості ChatGPT за шістьома функціями: формування ідей, розроблення сюжету, персонажів, створення описів, діалогів і художніх засобів. З’ясовано способи використання ChatGPT для генерації цілісної концепції твору в межах одного чата та його здатність виконувати завдання різної складності: від розроблення ідеї до стилістичного поліпшення уривка тексту. Наголошено на важливості виваженого підходу до використання мовної моделі та врахуванні особливостей функціонування системи під час виконання письменницьких завдань. Запропоновано методи використання ChatGPT авторами та редакторами, окреслено межі застосування технології у створенні проєктів з креативним складником, зазначено про можливість використання ШІ як допоміжного інструменту, що може надихнути людину на створення оригінального видавничого продукту та розкрити творчий потенціал особистості. Підкреслено, що ШІ теж навчається під час взаємодії з людиною.
Посилання
Boiko, O. (2023, November 16). ShI v oformlenni knyzhok — beztsinnyi instrument chy znetsinennia pratsi? [Is AI in book design an invaluable tool or a devaluation of labor?]. Chytomo. Retrieved from https://chytomo.com/zruchnyj-instrument-chy-znetsinennia-pratsi-khudozhnyka-iak-vydavnytstva-j-dyzajnery-stavliatsia-do-shtuchnoho-intelektu-v-iliustruvanni-knyzhok/ [in Ukrainian].
Kryzhnia, M. (2023, February 14). Shtuchnyi intelekt v iliustratsii: pro obkladynku knyhy ‘VSL’, khudozhniu tsinnist ta avtorski prava [Artificial intelligence in illustration: about the cover of the book ‘VSL’, artistic value and copyright]. Suspilne Kultura. Retrieved from https://suspilne.media/385007-stucnij-intelekt-v-ilustracii-pro-obkladinku-knigi-vsl-hudoznu-cinnist-ta-avtorski-prava/ [in Ukrainian].
Boiko, O. (2023, March 23). Ne khotily b, shchob nashi dity chytaly knyzhky, napysani ShI — avtory ‘Khochu na Mars’ [The authors of ‘I Want to Go to Mars’ do not want our children to read books written by AI]. Chytomo. Retrieved from https://chytomo.com/ia-b-ne-khotila-shchob-moi-dity-chytaly-knyzhky-napysani-shi-avtory-khochu-na-mars/ [in Ukrainian].
Horlach, P. (2023, September 21). Ne bilsh yak try tvory: Amazon zaprovadyv obmezhennia dlia avtoriv pislia chyslennykh skarh na stvoreni ShI knyhy [No more than three works: Amazon imposes restrictions on authors after numerous complaints about AI-generated books]. Suspilne Kultura. Retrieved from https://suspilne.media/577287-ne-bilse-troh-nazv-amazon-zaprovadiv-obmezenna-dla-avtoriv-pisla-cislennih-skarg-na-stvoreni-si-knigi/ [in Ukrainian].
Brittain, B. (2023, August 21). AI-generated art cannot receive copyrights, US court says. Reuters. Retrieved from https://www.reuters.com/legal/ai-generated-art-cannot-receive-copyrights-us-court-says-2023-08-21/.
Knight, L. (2023, July 20). Authors call for AI companies to stop using their work without consent. The Guardian. Retrieved from https://www.theguardian.com/books/2023/jul/20/authors-call-for-ai-companies-to-stop-using-their-work-without-consent.
Anderson, P. (2024, January 17). US: AAP Announces Support for AI Certification Nonprofit. Publishing Perspectives. Retrieved from https://publishingperspectives.com/2024/01/us-aap-announces-support-for-an-ai-certification-nonprofit/.
Lisova, Yu. (2024, January 19). Lavreatka literaturnoi premii Yaponii vykorystovuvala ChatGPT dlia svoho tvoru. Tak planuie robyty y nadali [The winner of the Japanese Literary Prize used ChatGPT for her novel. She plans to do so in the future]. Hromadske. Retrieved from https://hromadske.ua/posts/lavreatka-literaturnoyi-premiyi-yaponiyi-vikoristovuvala-chatgpt-dlya-svogo-tvoru-tak-planuye-robiti-j-nadali [in Ukrainian].
Clark, E., Ross, A. S., Tan, C., Ji, Y., & Smith, N. A. (2018). Creative writing with a machine in the loop: Case studies on slogans and stories. Proc. 23rd International Conference on Intelligent User Interfaces, 329–340. https://doi.org/10.1145/3172944.3172983.
Coenen, A., Davis, L., Ippolito, D., Reif, E., & Yuan, A. (2021). Wordcraft: a human-ai collaborative editor for story writing. arXiv:2107.07430 [cs.CL]. https://doi.org/10.48550/arXiv.2107.07430.
Ippolito, D., Yuan, A., Coenen, A., & Burnam, S. (2022). Creative writing with an ai-powered writing assistant: Perspectives from professional writers. arXiv:2211.05030 [cs.HC]. https://doi.org/10.48550/arXiv.2211.05030.
Gero, K. I., & Chilton, L. B. (2019). Metaphoria: An algorithmic companion for metaphor creation. In Proceedings of the 2019 CHI conference on human factors in computing systems, 1–12. https://doi.org/10.1145/3290605.3300526.
Yang, D., Zhou, Y., Zhang, Z., Li, T. J. J., & LC, R. (2022, March). AI as an Active Writer: Interaction strategies with generated text in human-AI collaborative fiction writing. In Joint Proceedings of the ACM IUI Workshops 2022, Vol. 10, 10.
Calderwood, A., Qiu, V., Gero, K. I., & Chilton, L. B. (2020). How Novelists Use Generative Language Models: An Exploratory User Study. In Proceedings of the Workshops on Human-AI Co-Creation with Generative Models and User-Aware Conversational Agents co-located with 25th International Conference on Intelligent User Interfaces. Association for Computing Machinery, 5.
Singh, N., Bernal, G., Savchenko, D., & Glassman, E. L. (2023). Where to hide a stolen elephant: Leaps in creative writing with multimodal machine intelligence. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 30(5), 1–57. https://doi.org/10.1145/3511599.
Lee, M., Liang, P., & Yang, Q. (2022). Coauthor: Designing a human-ai collaborative writing dataset for exploring language model capabilities. In Proceedings of the 2022 CHI conference on human factors in computing systems, 1–19. https://doi.org/10.1145/3491102.3502030.
Abdul, A., Vermeulen, J., Wang, D., Lim, B. Y., & Kankanhalli, M. (2018). Trends and trajectories for explainable, accountable and intelligible systems: An hci research agenda. In Proceedings of the 2018 CHI conference on human factors in computing systems, 1–18. https://doi.org/10.1145/3173574.3174156.
Ghajargar, M., Bardzell, J., & Lagerkvist, L. (2022). A redhead walks into a bar: experiences of writing fiction with artificial intelligence. In Proceedings of the 25th international academic MindTrek conference, 230–241. https://doi.org/10.1145/3569219.3569418.
Oloff C. Biermann, Ning F. Ma, and Dongwook Yoon. (2022). From Tool to Companion: Storywriters Want AI Writers to Respect Their Personal Values and Writing Strategies. In Proceedings of the 2022 ACM Designing Interactive Systems Conference (DIS ‘22), 1209–1227. https://doi.org/10.1145/3532106.3533506.
Fiialka, S., Kornieva, Z., & Honcharuk, T. (2023). ChatGPT in Ukrainian Education: Problems and Prospects. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 18(17), 236–250. http://doi.org/10.3991/ijet.v18i17.42215 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Світлана Борисівна Фіялка, Тамара Григорівна Гончарук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.