Дизайн книжкових видань із використанням ШІ (практики американського та українського книговидання)
DOI:
https://doi.org/10.20535/2077-7264.1(83).2024.297256Ключові слова:
система «людина—машина», генеративний штучний інтелект, машинне навчання, книжковий дизайн, художнє оформлення книжки, зображальний контентАнотація
У статті розглянуто юридичні та виробничі проблеми, можливості та перспективи застосування ШІ-систем у книжковому дизайні.
У серпні–грудні 2023 р. проведено якісні та кількісні дослідження американського та українського книжкових ринків (моніторинг за ключовими словами на Amazon.com, нестандартизовані експертні інтерв’ю, дискурс-аналіз інтернет-ресурсів).
Згідно із зібраними на сайті Amazon.com даними, у підготовці 261 видання, де для ілюстрування використано ШІ, найчастіше застосовано Midjourney AI, DALL-E 2 та DALL-E.
Наразі ШІ-системи (Midjourney, DALL-E, Leonardo A.I., Adobe Firefly та ін.) не здатні створювати бездоганний та унікальний дизайн «під ключ». Серед виробничих проблем: функціональна обмеженість ШІ-систем, фактична недостовірність, брак індивідуального стилю, емоційної виразності в згенерованих зображеннях, несталість образів (проблема «катастрофічного забування») та ін.
Крім того, ШІ-системи схильні до плагіату. Виявлено основні юридичні ризики застосування ШІ: навчання ШІ на чужому контенті без дозволів, використання неперевірених стокових фото, невизначена ситуація з авторством тощо, що призводить до звинувачень у плагіаті та репутаційних втрат.
Однак мультимодальні ШІ-системи невпинно вдосконалюються, пропонуючи дизайнерам усе більші інструментальні можливості. Використання ШІ-систем у книжковому дизайні дає змогу: аналізувати тренди, знаходити ідеї та образи, які резонують з аудиторією; масштабувати робочі навантаження; заощаджувати час та кошти.
Зроблено висновок про переважання можливостей над ризиками технології, тому колаборація дизайнерів та ШІ-систем ставатиме все тіснішою задля досягнення найкращих результатів. З огляду на відворотність подальшої інтеграції ШІ в редакційні процеси, артикульовано потребу масштабної фахової перепідготовки книжкових дизайнерів.
Посилання
Rand, P. (2023). Good Design Is Goodwill. Retrieved from https://openlab.citytech.cuny.edu/langecomd3504fa2020-monday/files/2018/11/Rand_Goodwill.pdf.
Why Graphic Design Feels ‘Safe’ from A.I. Retrieved from https://gctv.com/ai-graphic-design/.
Jockims, T. (2023). Why graphic designers think generative A.I. needs them as much as they need it. Retrieved from https://www.cnbc.com/2023/08/05/why-graphic-designers-think-gen-ai-needs-them-as-much-as-they-need-it.html.
Osadcha, K., & Aliiev, M. (2023). Vykorystannia tekhnolohii shtuchnoho intelektu dlia stvorennia iliustratsii do knyh u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh tsyfrovykh dyzaineriv [The use of artificial intelligence technologies to create illustrations for books in the professional training of future digital designers]. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu, Vol. 1, 30, 136–144. https://doi.org/10.33842/10.33842/22195203-2023-30-136-144 [in Ukrainian].
Pantus, N., & Borysova, S. (2023). Vplyv shtuchnoho intelektu na formuvannia kompetentsii u hrafichnykh dyzaineriv [The influence of artificial intelligence on the formation of competencies in graphic designers]. Visnyk nauky ta osvity, 9(15). DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-9(15)-600-609 [in Ukrainian].
Bysaha, Yu., Bielov, D., & Zaborovskyi, V. (2023). Shtuchnyi intelekt ta avtorski i sumizhni prava [Artificial intelligence and copyright and related rights]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pravo, Vol. 2, 76, 299–304. https://doi.org/10.24144/2307-3322.2022.76.2.47 [in Ukrainian].
Bahaa, M. (2023). The Impact of Artificial Intelligence on the Graphic Design Industry. Arts and Design Studies, Vol. 104. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/376450686_The_Impact_of_Artificial_Intelligence_on_the_Graphic_Design_Industry. DOI: 10.7176/ADS/104-01.
Kodirov, Z. Z., ogli Khalimov, S. K., ogli Khojiev, S. N., kizi Islomova, M. K., & Kodirov, A. Z. (2023). Drawing Various Graphics and Shapes and Creating Animated Models of Them in Video form and Securing them Using Artificial Intelligence. International Journal of Current Science Research and Review, Vol. 06, Issue 03, 2120–2127. https://doi.org/10.47191/ijcsrr/V6-i3-32.
Boiko O. ShI v oformlenni knyzhok — beztsinnyi instrument chy znetsinennia pratsi? [AI in book design — an invaluable tool or a devaluation of labor?]. Retrieved from https://chytomo.com/zruchnyj-instrument-chy-znetsinennia-pratsi-khudozhnyka-iak-vydavnytstva-j-dyzajnery-stavliatsia-do-shtuchnoho-intelektu-v-iliustruvanni-knyzhok [in Ukrainian].
Barnes, J. (2023). The Chatbot Chef: Breakfast Edition: A cookbook made using Stable Diffusion and ChatGPT. Retrieved from https://www.amazon.com/Chatbot-Chef-Breakfast-cookbook-Diffusion/dp/B0BRYZQRGH/ref=sr_1_45?crid=3FWLBCS0K5SQS&keywords=Stable+Diffusion&qid=1704833133&s=books&sprefix=stable+diffusion%2Cstripbooks-intl-ship%2C864&sr=1-45.
Philippe, R. (2023). Images créées par l’IA: le casse-tête du droit d’auteur. Retrieved from https://www.techniques-ingenieur.fr/actualite/articles/images-creees-par-lia-le-casse-tete-du-droit-dauteur-126693.
United States Copyright Office. Retrieved from https://copyright.gov/docs/zarya-of-the-dawn.pdf.
U.S. Artificial Intelligence Notice of Inquiry — deadline extension. Retrieved from https://copyrightblog.kluweriplaw.com/2023/11/27/u-s-artificial-intelligence-notice-of-inquiry-deadline-extension.
Blum, D. (2023). Wie ich ein Kinderbuch mit AI illustriert habe. Retrieved from https://davidblum.ch/wie-ich-ein-kinderbuch-mit-ai-illustriert-habe.
Generative AI Content. Retrieved from https://helpx.adobe.com/stock/contributor/help/generative-ai-content.html.
V Ukraini vydavatymut knyhy, proiliustrovani shtuchnym intelektom [Books illustrated by artificial intelligence will be published in Ukraine]. Retrieved from https://noworries.news/v-ukrayini-vydavatymut-knygy-proilyustrovani-shtuchnym-intelektom [in Ukrainian].
Naveed, M. (2023). Originality vs. Replication: How Generative AI Challenges the Concept of Art. Retrieved from https://www.linkedin.com/pulse/originality-vs-replication-how-generative-ai-concept-art-naveed.
Kramer, J. (2023). Illustrator sein trotz Künstlicher Intelligenz — Die Perspektiven. Retrieved from https://illustratoren-hamburg.de/illustrator-perspektiven-mit-kuenstlicher-intelligenz.
Nolan, B. (2023). This man used AI to write and illustrate a children’s book in one weekend. He wasn’t prepared for the backlash. Retrieved from https://www.businessinsider.com/chatgpt-midjourney-ai-write-illustrate-childrens-book-one-weekend-alice-2023-1.
Hughes, A. (2023). Why AI-generated hands are the stuff of nightmares, explained by a scientist. Retrieved from https://www.sciencefocus.com/future-technology/why-ai-generated-hands-are-the-stuff-of-nightmares-explained-by-a-scientist.
Karmanska, Yu. (2023). U vydavnytstvi ‘Ranok’ vyishla persha ukrainska knyzhka, napysana shtuchnym intelektom. Shcho tse zminyt dlia knyhovydannia. Retrieved from https://forbes.ua/lifestyle/u-vidavnitstvi-ranok-viyshla-persha-ukrainska-knizhka-napisana-shtuchnim-intelektom-shcho-tse-zminit-dlya-knigovidannya-22032023-12540 [in Ukrainian].
Simon, C. (2023). Art et IA: le premier roman au monde aux illustrations générées par des robots 5 mins. Retrieved from https://fr.beincrypto.com/technologie/110666/art-ia-premier-roman-illustrations-generees-par-robots.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Світлана Анатоліївна Водолазька, Тетяна Степанівна Крайнікова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.