Травмачутливі тексти в підручниках з української мови та читання для НУШ: редакторський погляд

Автор(и)

  • Світлана Борисівна Фіялка НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, Україна http://orcid.org/0000-0002-1855-7574
  • Тамара Григорівна Гончарук НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20535/2077-7264.1(79).2023.273618

Ключові слова:

травмачутливий текст, психолого-педагогічна експертиза, Нова українська школа, підручник, читання, терапевтична казка, редактор

Анотація

У статті досліджено травмачутливі тексти в підручниках Нової української школи (НУШ) з української мови та читання, їх вплив на світосприйняття українських школярів, які стали свідками воєнних злочинів Російської Федерації. Мета статті полягає у виявленні травмачутливих аспектів у текстах підручників та пропонуванні методів покращення змісту навчальних видань.

Унаслідок змін, пов’язаних із повномасштабною війною, в учнів спостерігається зниження рівня соціальної адаптивності, стресостійкості, що спричиняє потребу перегляду та доповнення підручників. Навчальні видання мають бути не лише освітнім засобом, з дотриманням усіх норм та стандартів, а й повинні позитивно впливати на психоемоційний стан дитини, допомогти пережити складні часи.

З огляду на сучасний стан, у навчальних текстах підручників НУШ виявлено травматичний контент з таких тем, як сімейні стосунки, дружба, спілкування з однокласниками, спогади про довоєнне життя. За звичайних умов такі твори сприймалися б спокійно, проте зараз тексти не сприятимуть відновленню травмованої війною психіки учнів. Особливу увагу варто звернути на добір художніх творів, а також інформаційних текстів, в яких йдеться про зруйновані Російською Федерацією об’єкти інфраструктури.

Запропоновано методи вдосконалення підручників для зниження травматичного ефекту на психіку учнів через введення казкотерапевтичних текстів на уроках чи під час позакласного читання. Застосовуючи казкотерапію, вдасться уникнути прямих натяків та повчань, стимулювати творчу активність школярів, донести до учнів потрібні настанови та сприяти їхньому психоемоційному відновленню.

Біографії авторів

Світлана Борисівна Фіялка, НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського

канд. наук із соц. ком., доц., кафедра видавничої справи та редагування

Тамара Григорівна Гончарук, НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського

студентка, кафедра видавничої справи і редагування

Посилання

Tytarenko, T. M. (2018). Psykholohichne zdorovia osobystosti: zasoby samodopomohy v umovakh tryvaloi travmatyzatsii [Phycological health of the individual: means of self-help in the conditions of long-term traumatization]. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD [in Ukrainian].

Parkhomenko, N. (2019). Shkola ekspertiv pidruchnykiv: perspektyvy stanovlennia [The textbook experts school: perspectives of founding]. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 22, 201212. http://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-201-212 [in Ukrainian].

Selmenska, Z., Zanko, N., & Maik L. (2021). Analiz problemy kompleksnoho otsiniuvannia shkilnykh pidruchnykiv [The analysis of the problem of comprehensive evaluation of school textbooks]. Naukovi zapysky, 1 (62), 5262 [in Ukrainian].

Stakhiv, M. V. (2022). Kvalilohichni vymohy do pidruchnykiv NUSh v aspekti onovlenoho zakonodavsta [Qualological requirements for NUS textbooks in the aspect of updated legislation]. Polihrafiia i vydavnycha sprava, 1(83), 134141. DOI 10.32403/0554-4866-2022-1-83-134-142 [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy ‘Pro avtorske y sumizhni prava’ [Copyright and related rights] № 2811-IX (2023). Retrieved on the 1 of February 2023 from http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-IX#Text [in Ukrainian].

Nakaz Ministerstva osvity i Nauky Ukrainy ‘Pro zatverdzhennia Instruktyvno-metodychnykh materialiv dlia provedennia ekspertamy ekspertyz elektronnykh versii proektiv pidruchnykiv’ [On approval of Instructional and methodological materials for conducting expert reviews of electronic versions of project textbooks] № 1183 (2018). Retrieved on the 1 of February 2023 from http://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1183729-18#Text [in Ukrainian].

Shatyrko, L. (2019). Teoretychne osmyslennia ta praktyka psykholohichnoho analizu pidruchnyka dlia pochatkovykh klasiv ‘Novoi Ukrainskoi shkoly’ [Theoretical comprehension and practice of psychological analysis of the handbook for the elementary school of ‘New Ukrainian School’]. Psykholohichni vymiry osobystisnoi vzaiemodii subiektiv osvitnoho prostoru v konteksti humanistychnoi paradyhmy. Retrieved on the 1 of February 2023 from 267806631.pdf (core.ac.uk) [in Ukrainian].

Zelinska, N., & Lystvak, H. (2019). Vydavnycha kultura shkilnoho pidruchnyka: redaktorski ta dyzainerski aspekty [The publishing culture of school textbook: editorial and design aspects]. Polihrafiia ta vydavnycha sprava, 2(78), 6376. DOI 10.32403/0554-4866-2019-2-78-63-76 [in Ukrainian].

Prorok, N., Zaporozhets, O., Kreimeier, D. & et al. (2018). Osnovy reabilitatsiinoi psykholohii: podolannia naslidkiv kryzy [Basics of rehabilitation psychology: overcoming the consequences of the crisis]. Kyiv: Organization for Security and Co-operation in Europe, Vol. 1, 208 p. [in Ukrainian].

Munjiza, J., Britvic, D., Radman, M., & Crawford M. (2017). Severe war-related trauma and personality pathology: a case-control study. BMC Psychiatry, 17(100). DOI 10.1186/s12888-017-1269-3.

Chekstere, O. Yu. (April 22, 2022). Dopomoha v adaptatsii ditiam-pereselentsiam, yaki perenesly psykhoemotsiinu travmu abo serioznu vtratu [Adaptation assistance for displaced children who have suffered a psycho-emotional trauma or serious loss]. Proc. Psykholohichni vymiry osobystisnoi vzaiemodii subiektiv osvitnoho prostoru v konteksti humanistychnoi paradyhmy, 151154 [in Ukrainian].

Kobzieva, I. (2022). Podolannia psykhichnoi travmy u ditei zasobamy kazkoterapii [Overcoming mental trauma in children using fairytale therapy]. Visnyk Dniprovskoi akademii neperervnoi osvity, 1(2), 6672 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-03

Як цитувати

Фіялка, С. Б., & Гончарук, Т. Г. (2023). Травмачутливі тексти в підручниках з української мови та читання для НУШ: редакторський погляд. Технологія і техніка друкарства, (1(79), 97–106. https://doi.org/10.20535/2077-7264.1(79).2023.273618

Номер

Розділ

Видавнича справа та редагування