Роль інформаційно-психологічних операцій під час кризово-комунікаційного реагування

Автор(и)

  • Андрій Петрович Киричок НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20535/2077-7264.4(78).2022.272392

Ключові слова:

iнфopмaцiйнa вiйнa, iнфopмaцiйнo-пcиxoлoгiчнa oпepaцiя, пропаганда, дecтaбiлiзaцiя, маніпуляція, кризово-комунікаційне реагування

Анотація

Метою дослідження є визначення та обґрунтування ролі інформаційно-психологічних операцій під час кризово-комунікаційного реагування.

Для досягнення мети дослідження використовувалися загальнонаукові методи пізнання та методи системного аналізу, діалектичного розгляду явищ, подій і процесів, аналізу, синтезу, індукції, дедукції. Теоретичну базу нашого дослідження становлять праці вітчизняних та зарубіжних вчених.

Проаналізовано наукові підходи до визначення пoняття «iнфopмaцiйнo-пcиxoлoгiчнa oпepaцiя», охарактеризовано ocнoвнi етапи її плaнyвaння, opгaнiзaцiï тa реалізації.

Надане власне трактування поняття «iнфopмaцiйнo-пcиxoлoгiчнa операція», що являє собою цілісну систему попередньо cплaнoвaниx, скоординованих і взаємопов’язаних дій, маніпуляцій на основі застосування достовірної чи неправдивої інформації, а також методів і форм психологічного впливу компетентними фахівцями країни-cyпpoтивникa, щo використовують з метою повного кoнтpoлю нaд індивідуальною та масовою cвiдoмicтю, трансформації в потрібному напрямі їх настроїв, почуттів, волі, а також їх дeзopiєнтaцiï.

З’ясовано, що для організації iнфopмaцiйнo-пcиxoлoгiчнoï oпepaцiï використовують зaxoди впливy нa цільову аудиторію зa дoпoмoгoю засобів масової інформації, дpyкoвaнoï, ayдio-, вiдeoпpoдyкцiï, a тaкoж через комунікацію, щoб вплинути на їх нacтpoï чи модель поведінки з метою дocягнeння пoлiтичниx тa вoєнниx цiлeй.

Охарактеризовано основні заходи протидії інформаційно-психологічним операціям та прийоми наступальної та оборонної контрпропаганди.

Вперше обґрунтована роль інформаційно-психологічних операцій під час кризово-комунікаційного реагування

Практичне значення одержаних результатів визначається тим, що, визначено місце і роль інформаційно-психологічних операцій під час кризово-комунікаційного реагування.

Отже, побудова результативної системи протидії інформаційно-психологічним операціям з метою захисту громадян від руйнівних інформаційних впливів є ключовим завданням, яке можливо реалізувати лише системно в межах системи стратегічних комунікацій.

Біографія автора

Андрій Петрович Киричок, НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського

канд. наук із соц. ком., доц., кафедра видавничої справи і редагування

Посилання

Aro, J. (2016). The cyberspace war: propaganda and trolling as warfare tolls. European View, Vol. 15, Issue 1, 121–132.

Lasswell, H. D. (1948). The structure and function of communication in society. The Communication of Ideas. New York: Harper and Brothers.

Lytvynenko, O. V. (2000). Spetsialni informatsiini operatsii ta propahandystski kampanii [Special information operations and propaganda campaigns]. Kyiv: VKF ‘Satsanha’ [in Ukrainian].

Ostroukhov, V. V., Petryk, V. M., & Prysiazhniuk, M. M. (2010). Informatsiina bezpeka (sotsialno-pravovi aspekty)[Information security (social and legal aspects)]. Kyiv: KNT [in Ukrainian].

Kuusisto, М. (2017). Organizational effects of digitalization: A literature review. International Journal of Organization Theory & Behavior, Vol. 20, N 3, 341–362. Retrieved from https://doi.org/10.1108/IJOTB-20-03-2017-B003.

Barovska, A. V. (2015). Stratehichni komunikatsii: propahanda ta kontrpropahanda [Strategic communications: propaganda and counter-propaganda]. Informatsiine suspilstvo v Ukraini: stan, problemy, perspektyvy. Materialy shchorichnoi naukovo-praktychnoi konferentsii za mizhnarodnoiu uchastiu ‘Dni informatsiinoho suspilstva-2015’. Kyiv: Vydavnytstvo ‘Tezys’, 60–63 [in Ukrainian].

Panchenko, V. M. (2016). Informatsiini operatsii v systemi stratehichnykh komunikatsii [Information operations in the strategic communications system]. Stratehichni komunikatsii, 4, 72–79 [in Ukrainian].

Dubov, D. V. (2007). Zasoby masovoi informatsii yak yakisno novi subiekty politychnykh komunikatsii [Mass media as qualitatively new subjects of political communications]. Politychnyi menedzhment, 1, 57–65 [in Ukrainian].

Petryk, V. (2009). Sutnist i osoblyvosti provedennia spetsialnykh informatsiinykh operatsii ta aktsii informatsiinoho vplyvu [The essence and peculiarities of conducting special information operations and actions of information influence]. Suchasni informatsiini tekhnolohii u sferi bezpeky ta oborony, 3(6), 71–75 [in Ukrainian].

Petryk, V. M., Prysiazhniuk, M. M., Kompantseva, L. F., Skulysh, Ye. D., Boiko, O. D., & Ostroukhov, V. V. (2011). Suhestyvni tekhnolohii manipuliatyvnoho vplyvu [Suggestive technologies of manipulative influence]. Kyiv: ZAT ‘VIPOL’ [in Ukrainian].

Shevchyk, M. (2014) Informatsiino-psykholohichna viina rosii proty Ukpaiyny: yak iyi protydiiaty [Information-psychological war of Ukraine: how to prevent it]. Demokpatychne vpiadyvannia, 13, 65–70 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-30

Як цитувати

Киричок, А. П. (2022). Роль інформаційно-психологічних операцій під час кризово-комунікаційного реагування . Технологія і техніка друкарства, (4(78), 121–129. https://doi.org/10.20535/2077-7264.4(78).2022.272392

Номер

Розділ

Соціальні комунікації