Короткий віршований текст для дітей: еволюція, перцепція, редагування

Автор(и)

  • Ольга Володимирівна Тріщук НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, Україна http://orcid.org/0000-0002-4009-8749
  • Іванна Олександрівна Мельник НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20535/2077-7264.2(76).2022.266018

Ключові слова:

короткий віршований текст, редагування, редактор, модель, сприйняття, освіта, дитяча психологія

Анотація

Описано підходи до редагування короткого віршованого тексту для дітей старшого дошкільного віку. Досліджено психологію сприймання цього різновиду текстів з урахуванням перцептивних особливостей зазначеної вікової категорії читачів. Доведено, що старші дошкільники психологічно налаштовані на сприйняття образів і тому надають перевагу коротким формам віршованого тексту з превалюванням ілюстративного матеріалу. Окреслено базисні структурні компоненти сприйняття коротких віршованих текстів старшими дошкільниками, а це: інфантична картина світу (інфантичний віршований текст); оптично-знакова система (ідейна концепція вірша, графічна система, мовно-стилістичне оформлення); художньо-інформаційні структури (насиченість ілюстративним матеріалом, креолізовані тексти, інтерактивні елементи); ритмомелодика (ритм, рима, римування, віршування, строфіка).

Зазначено, що основними напрямами роботи редактора з короткими віршованими текстами є: відповідність форми вірша його текстовому навантаженню, довершені композиція та ритмомелодика тексту, цілісність його фактологічної інформації, органічний зв’язок між коротким віршованим текстом і стилістикою ілюстративного матеріалу.

Зроблено висновок, що короткий віршований текст — одна з найефективніших текстових форм для сприйняття навколишнього світу дошкільниками першої третини ХХІ ст. І від компетентності автора та кваліфікації редактора безпосередньо залежить механізм сприйняття такого тексту читачами у віці 5–7 років. Орієнтуючись на особливості психологічного розвитку старших дошкільників, можна створити якісний поетичний матеріал, що позитивно впливатиме на особистість дитини в цілому.

Біографії авторів

Ольга Володимирівна Тріщук, НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського

д-р наук із соц. ком., проф., зав. кафедри видавничої справи і редагування, член редколегії збірника наукових праць «Технологія і техніка друкарства» 

Іванна Олександрівна Мельник, НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського

магістрантка

Посилання

Kushnierova, O. A. (2012). Virshovanyi tekst yak rezultat zminenoho stanu svidomosti avtora [The poetic text is the result of the author's altered state of consciousness]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu ‘Ostrozka akademiia’. Ser. Filolohichna, 29, 102–106 [in Ukrainian].

Eliopulos, T. D., & Moffett, T. S. (2005). The Everything Writing Poetry Book: A Practical Guide To Style, Structure, Form, And Expression. USA: Everything, 304 p. Retrieved from https://www.amazon.com/Everything-Writing-Poetry-Book-Expression/dp/1593373228 (Last accessed: 29.05.2022) [in English].

Khodakovska, N. H. (2020). Virshovanyi tekst yak obiekt linhvistychnoho doslidzhennia [A poetic text as an object of linguistic research]. World Science, Vol. 2, (54), 52–58. DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ws/28022020/6941 [in Ukrainian].

Chatton, B. (2010). Using Poetry Across the Curriculum: Learning to Love Language. Libraries Unlimited, 264 p. Retrieved from https://www.amazon.com/Using-Poetry-Across-Curriculum-Learning/dp/1591586976 (Last accessed: 29.05.2022) [in English].

Zabuzhanska, I. D. (2015). Systemnyi kharakter poetychnoho rytmu [Systemic nature of poetic rhythm]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Ser. Filolohichni nauky, 138, 585–589 [in Ukrainian].

Arkhypova, S. P. (2002). Osnovy andrahoniky [The basics of andragonics]. Cherkasy: Cherkaskyi derzh. un-t im. B. Khmelnytskoho, Uzhhorodskyi nats. un-t, 92 p. [in Ukrainian].

Kuzmenko, A. O. (2017). Linhvospetsyfichni vlastyvosti infantychnykh virshovanykh tekstiv [Language-specific properties of infantile poetic texts]. Zaporizhzhia, 23 p. [in Ukrainian].

Vahanova, N. A. (2013). Psykholohichne doslidzhennia spryimannia starshymy doshkilnykamy khudozhnikh informatsiinykh struktur. Aktualni problemy psykholohii [A psychological study of the perception of artistic information structures by older preschoolers]. Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy, 17, Vol. 12, 46–53 [in Ukrainian].

Zahnitko, A. P. (2006). Linhvistyka tekstu: teoriia i praktykum [Linguistics of the text: theory and practice]. Donetsk: DonNU, 289 p. [in Ukrainian].

Ohar, E. I. (2002). Dytiacha knyha: problemy vydavnychoi pidhotovky [Children's book: problems of publishing preparation]. Lviv: Az-Art, 161 p. [in Ukrainian].

Melnyk, O. Ya. (2018). Slovo, obraz, forma. Khudozhno-proektnyi instrumentarii dytiachoi knyzhky-ihrashky [Word, image, form. Art and design toolkit of a children’s toy book]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 35, 187–200 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-05

Як цитувати

Тріщук, О. В., & Мельник, І. О. (2022). Короткий віршований текст для дітей: еволюція, перцепція, редагування. Технологія і техніка друкарства, (2(76), 48–55. https://doi.org/10.20535/2077-7264.2(76).2022.266018

Номер

Розділ

Видавнича справа та редагування