Короткий віршований текст для дітей: еволюція, перцепція, редагування
DOI:
https://doi.org/10.20535/2077-7264.2(76).2022.266018Ключові слова:
короткий віршований текст, редагування, редактор, модель, сприйняття, освіта, дитяча психологіяАнотація
Описано підходи до редагування короткого віршованого тексту для дітей старшого дошкільного віку. Досліджено психологію сприймання цього різновиду текстів з урахуванням перцептивних особливостей зазначеної вікової категорії читачів. Доведено, що старші дошкільники психологічно налаштовані на сприйняття образів і тому надають перевагу коротким формам віршованого тексту з превалюванням ілюстративного матеріалу. Окреслено базисні структурні компоненти сприйняття коротких віршованих текстів старшими дошкільниками, а це: інфантична картина світу (інфантичний віршований текст); оптично-знакова система (ідейна концепція вірша, графічна система, мовно-стилістичне оформлення); художньо-інформаційні структури (насиченість ілюстративним матеріалом, креолізовані тексти, інтерактивні елементи); ритмомелодика (ритм, рима, римування, віршування, строфіка).
Зазначено, що основними напрямами роботи редактора з короткими віршованими текстами є: відповідність форми вірша його текстовому навантаженню, довершені композиція та ритмомелодика тексту, цілісність його фактологічної інформації, органічний зв’язок між коротким віршованим текстом і стилістикою ілюстративного матеріалу.
Зроблено висновок, що короткий віршований текст — одна з найефективніших текстових форм для сприйняття навколишнього світу дошкільниками першої третини ХХІ ст. І від компетентності автора та кваліфікації редактора безпосередньо залежить механізм сприйняття такого тексту читачами у віці 5–7 років. Орієнтуючись на особливості психологічного розвитку старших дошкільників, можна створити якісний поетичний матеріал, що позитивно впливатиме на особистість дитини в цілому.
Посилання
Kushnierova, O. A. (2012). Virshovanyi tekst yak rezultat zminenoho stanu svidomosti avtora [The poetic text is the result of the author's altered state of consciousness]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu ‘Ostrozka akademiia’. Ser. Filolohichna, 29, 102–106 [in Ukrainian].
Eliopulos, T. D., & Moffett, T. S. (2005). The Everything Writing Poetry Book: A Practical Guide To Style, Structure, Form, And Expression. USA: Everything, 304 p. Retrieved from https://www.amazon.com/Everything-Writing-Poetry-Book-Expression/dp/1593373228 (Last accessed: 29.05.2022) [in English].
Khodakovska, N. H. (2020). Virshovanyi tekst yak obiekt linhvistychnoho doslidzhennia [A poetic text as an object of linguistic research]. World Science, Vol. 2, (54), 52–58. DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ws/28022020/6941 [in Ukrainian].
Chatton, B. (2010). Using Poetry Across the Curriculum: Learning to Love Language. Libraries Unlimited, 264 p. Retrieved from https://www.amazon.com/Using-Poetry-Across-Curriculum-Learning/dp/1591586976 (Last accessed: 29.05.2022) [in English].
Zabuzhanska, I. D. (2015). Systemnyi kharakter poetychnoho rytmu [Systemic nature of poetic rhythm]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Ser. Filolohichni nauky, 138, 585–589 [in Ukrainian].
Arkhypova, S. P. (2002). Osnovy andrahoniky [The basics of andragonics]. Cherkasy: Cherkaskyi derzh. un-t im. B. Khmelnytskoho, Uzhhorodskyi nats. un-t, 92 p. [in Ukrainian].
Kuzmenko, A. O. (2017). Linhvospetsyfichni vlastyvosti infantychnykh virshovanykh tekstiv [Language-specific properties of infantile poetic texts]. Zaporizhzhia, 23 p. [in Ukrainian].
Vahanova, N. A. (2013). Psykholohichne doslidzhennia spryimannia starshymy doshkilnykamy khudozhnikh informatsiinykh struktur. Aktualni problemy psykholohii [A psychological study of the perception of artistic information structures by older preschoolers]. Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy, 17, Vol. 12, 46–53 [in Ukrainian].
Zahnitko, A. P. (2006). Linhvistyka tekstu: teoriia i praktykum [Linguistics of the text: theory and practice]. Donetsk: DonNU, 289 p. [in Ukrainian].
Ohar, E. I. (2002). Dytiacha knyha: problemy vydavnychoi pidhotovky [Children's book: problems of publishing preparation]. Lviv: Az-Art, 161 p. [in Ukrainian].
Melnyk, O. Ya. (2018). Slovo, obraz, forma. Khudozhno-proektnyi instrumentarii dytiachoi knyzhky-ihrashky [Word, image, form. Art and design toolkit of a children’s toy book]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 35, 187–200 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Ольга Володимирівна Тріщук, Іванна Олександрівна Мельник
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.