Напрями роботи редактора з дитячими інтерактивними виданнями
DOI:
https://doi.org/10.20535/2077-7264.1(71).2021.228976Ключові слова:
інтерактивне видання, редагування, редактор, перцепція, освіта, дитяча психологіяАнотація
Наукова новизна дослідження полягає у вдосконаленні визначення поняття «інтерактивне видання». Популярність інтерактивних видань на ринку зумовлена потребами часу та потужним розвитком технологій. Видавництва орієнтуються на новий формат видань, який одразу ж зацікавлює читача своїми альтернативними підходами та оригінальною структурою. Саме це пояснює тенденцію поширення інтерактивних видань та зумовлює потребу їх детального аналізу.Досліджено вплив інтерактивного видання на психіку дитини з урахуванням перцептивних особливостей дітей старшого дошкільного віку. Доведено, що характер впливу відрізняється залежно від виду видання (друковане, електронне, друковане з використанням гаджета). Зазначено, що те, як впливатиме видання на дитину, залежить не тільки від його функціональних можливостей, а й від батьків, які самі вирішують, скільки часу дитина проводитиме за читанням книги, як вона буде з нею ознайомлюватися (сама або за допомогою батьків) тощо. Розглянуто сутність професійної діяльності редактора та особистісні критерії в роботі, які визначають високий професіоналізм фахівця.
Запропоновано методику редагування інтерактивних видань. Розроблена методика забезпечує високий рівень професійної діяльності редактора у створенні якісного кінцевого продукту та поєднує в собі набір основних особистісних якостей редактора; осучаснені прийоми редагування; методику роботи з основним текстом, ілюстративним і мультимедійним матеріалом.
Результати дослідження можна використовувати для формування професійної компетентності майбутніх фахівців видавничої справи та редагування та для підвищення кваліфікації редакторів. Робота доводить доцільність та ефективність використання інтерактивних видань для навчання дітей старшого дошкільного віку.
Посилання
(2010). Vydannia elektronni. Osnovni vydy ta vykhidni vidomosti: DSTU 7157:2010 [Electronic publications. Basic types and initial information]. Kyiv: DP ‘UkrNDTs’, 14 p. [in Ukrainian].
Ohar, E. I. (2002). Dytiacha knyha: problemy vydavnychoi pidhotovky [Children’s book: problems of publishing preparation]. Lviv, Az-Art. 161 p. [in Ukrainian].
Kasianenko, K. M. (2011). Pryroda ihrovoi dytiachoi knyhy. Knyzhka-ihrashka [The nature of children’s play books. Toy book]. Visnyk KNUKIM, Mystetstvoznavstvo, 25, 45–54 [in Ukrainian].
Smuts, A. (2009). What is interactivity? The Journal of Aesthetic Education, 43(4), 53–73. doi:10.1353/jae.0.0062 [in English].
Zhang, Z. & Li, Y. & Guo, J. & Weng, D. & Liu, Y. & Wang, W. (2018). Vision-tangible interactive display method for mixed and virtual reality: Towards the human-centered editable reality. J Soc Inf Display, 1(13), 1–13. doi:10.1002/jsid.747 [in English].
Vlasenko, F. P. (2014). Virtualna realnist yak prostir sotsializatsii indyvida [Virtual reality as a space of socialization of the individual]. Humanitarnyi visnyk ZDIA, 56, 208–217 [in Ukrainian].
Lyakhov, V. N. (1978). Iskusstvo knigi [The art of the book]. Sovetskiy khudozhnik, Moscow, 248 p. [in Russian].
Kasianenko, K. M. (2013). Knyzhka-ihrashka yak intehratsiina model [Toy book as an integration model]. Kultura i suchasnist, 1, 166–171 [in Ukrainian].
Dutkevych, T. V. (2012). Dytiacha psykholohiia [Child psychology]. Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, 424 p. [in Ukrainian].
Aamri, F. A. & Greuter, S. (2015). Mise-en-scène: Playful interactive mechanics to enhance children’s digital books. Paper presented at the ICIDS International Conference on Interactive Digital Storytelling, Copenhagen, Demark. doi: 10.1007/978-3-319-27036-4_20 [in English].
Tomopoulos, S. & Klass, P. & Mendelsohn, A. (2019). Electronic children’s books: Promises not yet fulfilled. Pediatrics. Official journal of the American academy of pediatrics, 143, 4. doi:10.1542/peds.2019-0191 [in English].
Palaiologou, I. (2014). Children under five and digital technologies: implications for early years pedagogy. European Early Childhood Education Research Journal, 24, 1, 5–24. doi:10.1080/1350293X.2014.929876 [in English].
Edwards, S. (2013). Digital play in the early years: a contextual response to the problem of integrating technologies and play-based pedagogies in the early childhood curriculum. European Early Childhood Education Research Journal, 21, 2, 199–212. doi:10.1080/1350293X.2013.789190 [in English].
Masimova, L. H. (2015). Formuvannia profesiinykh kompetentnostei fakhivtsia z vydavnychoi spravy ta redahuvannia u protsesi roboty nad vizualnym tekstom [Formation of professional competencies of a publishing specialist and editing in the process of working on a visual text]. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka, 46–47, 111–115 [in Ukrainian].
Ohar, E. I. (2006). Mova dytiachoho literaturnoho dyskursu: funktsionalno-komunikatyvni aspekty doslidzhennia [The language of children's literary discourse: functional and communicative aspects of research]. Visnyk SumDu, 3, 87, 10–17 [in Ukrainian].
Melnyk, O. Ya. (2018). Slovo, obraz, forma. Khudozhno-proektnyi instrumentarii dytiachoi knyzhky-ihrashky [Word, image, form. Art and design tools for children's toy books]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 35, 187–200 [in Ukrainian].
Kasianenko, K. M. (2018). Do pytannia dyzainu dytiachykh ihrovykh knyzhok [On the design of children’s playbooks]. Nauka, tekhnolohii, innovatsii: svitovi tendentsii ta rehionalnyi aspect, materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Odesa, 63–69 [in Ukrainian].
Kasianenko, K. M. (2016). Ukrainska ihrova dytiacha knyzhka: vytoky, stan, tendentsii [Ukrainian children’s playbook: origins, status, trends]. Kyiv, 16 p. [in Ukrainian].
Xiang, Z. & Lufang, Z. (2014). Research on interactive animation elements of interaction picture book based on children’s cognition. Paper presented at the IEEE International Conference on Progress in Informatics and Computing, Shanghai, China. doi:10.1109/PIC.2014.6972334 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Svitlana Fiialka, Ivanna Melnyk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.