Професійні ролі сучасного редактора пізнавальної літератури для дітей молодшого шкільного віку

Автор(и)

  • Світлана Борисівна Фіялка Видавничо-поліграфічний інститут КПІ імені Ігоря Сікорського, Україна https://orcid.org/0000-0002-1855-7574
  • Анна Штефан Видавничо-поліграфічний інститут КПІ імені Ігоря Сікорського, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20535/2077-7264.4(70).2020.227610

Ключові слова:

пізнавальна книга, редагування, редактор, пізнавальна функція, освіта, дитяча психологія, особистісні якості

Анотація

Наукова новизна полягає в розширенні уявлень про пізнавальну книгу для дітей молодшого шкільного віку та роль редактора в її вдосконаленні з урахуванням психологічних особливостей читацької авдиторії. Звернено увагу на термінологічну плутанину щодо пізнавальної літератури та розглянуто думки науковців щодо понять «пізнавальна книга», «нон-фікшн», «просвітницька книга», «навчально-пізнавальне видання» і «науково-популярне видання». На основі цього розширено дефініцію «пізнавальної літератури». Зазначено, що нині професія редактора дитячої літератури зазнала значних змін: він не лише виконує редакторський аналіз матеріалу, а й володіє важливими особистісними якостями та поєднує в роботі досвід багатьох фахівців. Відтак запропоновано універсальний набір функцій редактора пізнавальної книги для дітей молодшого шкільного віку, котрий постає в таких ролях: «редактор-дослідник дитячої психології», «редактор-популяризатор», «редактор-універсальна особистість», «редактор-консультант», «редактор-верстальник», «редактор-ілюстратор», «редактор-педагог».

Зроблено висновок, що пізнавальна книга актуальна в освітньому процесі, однак вона потребує фахового редактора, котрий, уміло застосовуючи надбання інших професій, знаючи механізми поліпшення сприйняття інформації, може підвищити рівень її якості. Практичне значення отриманих результатів полягає в тому, що їх можна використовувати в навчальному процесі підготовки майбутніх редакторів. Також ця інформація може бути використана видавництвами задля розширення пропозиції та, відповідно, збільшення попиту на пізнавальну книгу для дітей. Робота доводить доцільність використання пізнавальної літератури під час навчального процесу учнів початкової школи.

Біографії авторів

Світлана Борисівна Фіялка, Видавничо-поліграфічний інститут КПІ імені Ігоря Сікорського

канд. наук із соц. ком., доц., кафедра видавничої справи і редагування

Анна Штефан, Видавничо-поліграфічний інститут КПІ імені Ігоря Сікорського

студентка, кафедра видавничої справи і редагування

Посилання

Pauwels, F. (2019). Reading as a scientist: Children’s nonfiction through a cognitive lens. Journal of Children’s Literature Association Quarterly, 44(4), 432–446. Retrieved from http://doi.org/0.1353/chq.2019.0049 [in English].

Job, J. & Coleman, M. R. (2016). The importance of reading in earnest. Journal of Gifted Child Today, 39(3), 154–163. Retrieved from http://doi.org/10.1177/1076217516644635 [in English].

Smith, J. M. & Robertson, M. K. (2019). Navigating award‐winning nonfiction children’s literature. Journal of The Reading Teacher, 73(2), 195–204. Retrieved from http://doi.org/10.1002/trtr.1811 [in English].

Stewart, M. & Young, T. A. (2019). Teaching the key traits of expository nonfiction with children’s books. Journal of The Reading Teacher, 72(5), 648–651. Retrieved from http://doi.org/10.1002/trtr.1770 [in English].

Trussell-Cullen, A. (1999). Starting with the real world: Strategies for developing nonfiction reading and writing, K-8. Carlsbad, CA: Dominie Press [in English].

Colman, P. (2007). A new way to look at literature: A visual model for analyzing fiction and nonfiction texts. Journal of Language Arts, 84(3), 257–268 [in English].

Kersten, S. (2017). Becoming nonfiction authors: Engaging in science inquiry. Journal of The Reading Teacher, 71(1), 33–41. Retrieved from http://doi.org/10.1002/trtr.1577 [in English].

Donovan, C. A. (2001). Children’s development and control of written story and informational genres: Insights from one elementary school. Journal of Research in the Teaching of English, 35(3), 394–447 [in English].

Fox, R. F. & Lannin A. A. (2007). Belly up to the pond: Teaching teachers creative nonfiction in an online class. Journal of The Writing Instructor, 1–21 [in English].

Bida, D. (2008). Problema pidhotovky maibutnoho vchytelia do vykorystannia u profesiinii diialnosti naukovo-populiarnykh pryrodnychykh vydan [The Problem of Preparing Future Teachers for Use in Professional Activities of Non-Fiction Natural Publications]. Journal of Pedahohichni nauky, 41, 188–193 [in Ukrainian].

Yefimova, M. P. (2014). Typolohiia dytiachoi knyhy [Typology of Children’s Book]. Journal of Ukrainska kultura: mynule, suchasne shliakhy rozvytku, 20, 143–147 [in Ukrainian].

(2016). Vydannia. Osnovni vydy. Terminy ta vyznachennia poniat: DSTU 3017:2015. [Edition. The Main Types. Terms and Definitions]. Kyiv: DP ‘UkrNDTs’, 36 p. [in Ukrainian].

Ghiso, M. P. (2013). Playing with/through non-fiction texts: Young children authoring their relationships with history. Journal of Early Childhood Literacy, 13(1), 26–51. Retrieved from http://doi.org/10.1177/1468798411430093 [in English].

Mendoza, J. & Reese, D. (2001). Examining multicultural picture books for the early childhood classroom: Possibilities and pitfalls. Journal of Early Childhood Research & Practice, 3(2), 155–169 [in English].

Alexander, J. & Jarman, R. (2018). The pleasures of reading non-fiction. Journal of Literacy, 1–8 [in English].

Palmer, R. G. & Stewart, R. A. (2005). Models for using nonfiction in the primary grades. Journal of The Reading Teacher, 58(5), 426–434. Retrieved from http://doi.org/10.1598/RT.58.5.2 [in English].

Vydannia dlia ditei. Zahalni tekhnichni vymohy: SOU 18.1–02477019-11:2014 (2014). [Publications for children. General technical requirements]. Kyiv: DP ‘UkrNDTs’, 25 p. [in Ukrainian].

Ohar, E. I. (2012). Suchasna non-fikshn dlia ditei: strukturni ta funktsionalni kharakterystyky [Modern Non-Fiction for Children: Structural and Functional Characteristics]. Journal of Naukovi zapysky Ukrainskoi akademii drukarstva, 2, 41–47 [in Ukrainian].

Answorth, L. (1997). Scaffolding reading of science explanations accessing the grammatical and visual forms of specialized knowledge. Journal of Reading, 31(3), 30–42. Retrieved from http://doi.org/10.1111/1467-9345.00061 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-30

Як цитувати

Фіялка, С. Б., & Штефан, А. (2019). Професійні ролі сучасного редактора пізнавальної літератури для дітей молодшого шкільного віку. Технологія і техніка друкарства, (4(70), 72–81. https://doi.org/10.20535/2077-7264.4(70).2020.227610

Номер

Розділ

Соціальні комунікації