Criteria for Demarcation of Pseudoscientific knowledge, Channels and Consequences of its Dissemination
DOI:
https://doi.org/10.20535/2077-7264.2(72).2021.226326Ключові слова:
псевдонаука, паранаука, квазінаука, антинаука, наукові публікаціїАнотація
Досліджено критерії розмежування наукових і псевдонаукових тверджень. Схарактеризовано наукову діяльність як систему, її цілі та виокремлено принципи ведення наукової дискусії. Описано технології, які використовують псевдонауковці, щоб вплинути на громадську думку. Підкреслено роль медіа в поширенні псевдонаукової інформації та наголошено на наслідках такого поширення для окремого індивіда й суспільства в цілому. Псевдонаука підриває авторитет науки, заподіює шкоду здоров’ю громадян, дезорієнтує суспільство, завдає збитків державі й бізнесу. Науковці вибудовують теорії на основі методології та системи наукових фактів, оперують суворою системою принципів і підходів до досліджень. Натомість псевдонауковці добирають лише ті судження, які підтверджують спекулятивну теорію, і при цьому ігнорують усі інші факти. У наукових дискусіях існує табу на суб’єктивність, демагогію, погрози, адміністративний, політичний та законодавчий тиск тощо. Найбільш авоторитетним джерелом достовірної наукової інформації є рецензований науковий журнал.
Посилання
Shermer, M. (2013). Science and pseudoscience: The difference in practice and the differenceit makes. In M. Pigliucci & M. Boudry (Eds.). Philosophy of pseudoscience. Chicago: University of Chicago Press. doi:10.7208/chicago/9780226051826.001.0001 [in English].
Prothero, D. (25th January 2012). Science TV network decay. Skepticblog. Retrieved February 22, 2021, from http://www.skepticblog.org/2012/01/25/science-tv-sell-out/ [in English].
Sanford, N., Sher, D., Ahn, C., Aizer, A., & Mahal, B. (2019). Prevalence and nondisclosure of complementary and alternative medicine use in patients with cancer and cancer survivors in the United States. JAMA Oncology, 5(5), 735–737. http://doi.org/10.1001/jamaoncol.2019.0349 [in English].
Hussain, A., Ali, S., Ahmed, M., & Hussain, S. (2018). The Anti-vaccination Movement: A Regression in Modern Medicine. Cureus, 10(7), e2919. http://doi.org/10.7759/cureus.2919 [in English].
Blancke, S., Boudry, M., & Pigliucci, M. (2016). Why Do Irrational Beliefs Mimic Science? The Cultural Evolution of Pseudoscience. Theoria, 83(1), 78–97. doi:10.1111/theo.12109 [in English].
Pigliucci, M., & Boudry, M. (2013). The dangers of pseudoscience. Retrieved February 22, 2021, from https://opinionator.blogs.nytimes.com/2013/10/10/the-dangers-of-pseudoscience [in English].
Laudan, L. (1996). The Demise of the Demarcation Problem. Beyond Positivism and Relativism. Theory, Method and Evidence. Boulder: Westview Press, 124 [in English].
Oxford dictionaries. Retrieved February 22, 2021, from http://en.oxforddictionaries.com/definition/pseudoscience [in English].
Thagard, P. (1980). Resemblance, Correlation and Pseudoscience. Science, Pseudoscience and Society. W. Laurier University Press, Waterloo, Ont., 17–28 [in English].
Damer, T. (2013). Attacking faulty reasoning: A practical guide to fallacy-free arguments (7th ed.). Boston, MA: Cengage Learning [in English].
Hansson, S. (2013). Defining pseudoscience and science. In M. Pigliucci & M. Boudry (Eds.). The philosophy of pseudoscience. Chicago: Chicago University Press, 61–77 [in English].
Hansson, S. (2017). Science and pseudo-science. In Edward N. Zalta (ed.). The Stanford encyclopedia of philosophy (Summer 2017 Edition). Stanford: Stanford University. Retrieved February 22, 2021, from http://plato.stanford.edu/archives/sum2017/entries/pseudo-science [in English].
Kazakov, M. (2016). Psevdonauka kak prevrashchennaia forma nauchnoho znanyia: teoretycheskyi analyz [Pseudoscience as a transformed form of scientific knowledge: theoretical analysis]. Fylosofyia nauky y tekhnyky, 2, 130–148 [in Russian].
González-Méijome, J. (2017). Science, pseudoscience, evidence-based practice and post truth. Journal of Optometry, 10(4), 203–204. doi:10.1016/j.optom.2017.08.001 [in English].
Hansson, S. (2018). Dealing with climate science denialism: experiences from confrontations with other forms of pseudoscience. Climate Policy, 1–9. doi:10.1080/14693062.2017.1415197 [in English].
Schiele, A. (2020). Pseudoscience as media effect. Journal of Science Communication, 19. doi: https://doi.org/10.22323/2.19020101 [in English].
Koshland, D. (2007). The Cha-Cha-Cha Theory of Scientific Discovery. Science, 317 (5839), 761–762. doi: 10.1126/science.1147166 [in English].
Esilevskiy S. Psevdouchenyie: putevoditel po zooparku [Pseudoscientists: a guide to the zoo]. Retrieved February 22, 2021, from http://site.ua/yesint/10219/ [in Russian].
Fasce, A., Picó, A. (2019). Conceptual foundations and validation of the Pseudoscientific Belief Scale. Applied Cognitive Psychology. https://doi.org/10.1002/acp.3501 [in English].
Wood, M., Douglas, K., Sutton, R. (2012). Dead and Alive. Social Psychological and Personality Science, 3(6), 767–773. https://doi.org/10.1177/1948550611434786 [in English].
Derksen, A. (1993). The seven sins of pseudo-science. J Gen Philos Sci., 24, 17–42. http://doi.org/10.1007/BF00769513.22 [in English].
Chapman University (2018). Survey of American fears: paranormal America 2018. Retrieved February 22, 2021, from http://blogs.chapman.edu/wilkinson/2018/10/16/paranormal-america-2018/ [in English].
Hansson, S. (2009). Cutting the Gordian knot of demarcation. International Studies in the Philosophy of Science, 23(3), 237–243 [in English].
Gastaldo, R., Stevanoviç-Walls, I., & Ware, W. (2004). Erect forests are evidence for coseismic base-level changes in Pennsylvanian cyclothems of the Black Warrior Basin, U.S.A. In J. C. Pashin, & R. A. Gastaldo (Eds.). Sequence stratigraphy, paleoclimate, and tectonicsof coal-bearing strata. Tulsa, OK: American Association of Petroleum Geologists, 219–238 [in English].
Dudo A., Besley, J. (2016). Scientists’ prioritization of communication objectives for public engagement. PLoS ONE, 11(2), e0148867 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Svitlana Fiialka
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.