Електронне навчальне видання в системі соціальних комунікацій
DOI:
https://doi.org/10.20535/2077-7264.1-2(67-68).2020.209617Ключові слова:
навчальний процес, електронне навчальне видання, електронне навчальне середовище, соціальні комунікаціїАнотація
У статті досліджено новітнє соціальнокомунікаційне явище — електронне навчальне видання, схему та специфіку комунікації в освітньому процесі, розмежовано поняття «освітній простір», «освітнє середовище». Активне впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітню галузь якісно змінило систему комунікації в ній, тому пріоритетним напрямом для аналізу стає взаємодія суб’єктів інформаційно-освітнього простору, що й зумовлює актуальність нашого дослідження, яка полягає у визначенні ролі електронних навчальних видань як важливого комунікаційного ресурсу, завдяки якому людина може отримати знання в тому обсязі, який їй необхідний для саморозвитку та самовдосконалення.
Мета нашого дослідження — з’ясування ролі електронних навчальних видань як соціальнокомунікаційного явища.
Під час проведення досліджень використовувались такі методи: аналіз, індукція, історіографічний — проведено аналіз літературних джерел з проблематики електронних навчальних видань в Україні та світі; синтез, дедукція — зроблено конкретні узагальнення щодо досліджуваного явища; компаративістський — порівняно аналізоване явище з іншими явищами навколишньої дійсності.
У ході дослідження доходимо до висновків, що в сучасному швидкозмінному освітньому просторі електронне навчальне видання є повноцінним його компонентом серед інших суб’єктів навчального процесу — викладача та студента, які спілкуються, взаємодіють задля вирішення спільного завдання — отримання знань та формування високодуховної особистості.
При цьому ЕНВ набуває новітніх, вкрай необхідних у сучасному освітньому середовищі функцій. По-перше, ЕНВ здійснює науково-методичне забезпечення і педагогічний супровід освітнього процесу. По-друге, ЕНВ чинить істотний вплив на хід і результати навчання, створює оптимальні умови для реалізації потенційних можливостей викладача і студента як активних суб’єктів освітнього процесу. І врешті-решт, ЕНВ акумулює в собі певні функції і студента (спрощуючи навчальний процес методично, темпорально та просторово), і викладача (перебираючи на себе роль функціонального лектора, інструктора, консультанта і контролера, хоча не цілком персоналізованого) та в результаті — істотно змінює і модернізує навчальний процес, що потребує більш глибокого усвідомлення і може бути предметом подальших досліджень.Посилання
Parkhomenko, O. V. (2010). Informatsiino-znannieve suspilstvo: problemy, osoblyvosti / O. V. Parkhomenko [Information and knowledge society: problems, features]. Journal of Naukovo-tekhnichna informatsiia, 1, 3–6 [in Ukrainian].
Kameneva, T. N. (2012). Razrabotka elektronnogo uchebnika kak komponenta informatsionnogo obrazovatel’nogo prostranstva [Development of an electronic textbook as a component of the educational information space]. Journal of Obrazovatel’nye tekhnologii i obshchestvo (Educational Technology & Society), Vol. 15, 3, 464–477 [in Russian].
Yezhova, O. O. (2011). Stvorennia osvitnoho seredovyshcha, spriamovanoho na formuvannia tsinnisnoho stavlennia do zdorov’ia v uchniv profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv [Creating an educational environment aimed at forming a valued attitude to health in students of vocational schools]. Journal of Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi, 15, book 1, 464–471 [in Ukrainian].
Makar, L. M. (2013). Sutnist osvitnoho seredovyshcha v pedahohichnomu protsesi [The essence of the educational environment in the pedagogical process]. Journal of Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 30, 229–236. Retrieved from https://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto [in Ukrainian].
Skibitskiy, E. G. & Artyushkin, O. (2007). O sootnoshenii ponyatiy ‘informatsionno-obrazovatel’noe prostranstvo’ i ‘informatsionno-obrazovatel’naya sreda’ [On the correlation of the concepts of ‘information and educational space’ and ‘information and educational environment’]. Journal of Sibirskiy pedagogicheskiy zhurnal, 14, 186–196 [in Russian].
Chornyi, V. (2016). Informatsiino-osvitnii prostir yak seredovyshche dlia rozvytku osobystosti [Information and educational space as an environment for personal development]. Journal of Navchannia i vykhovannia obdarovanoi dytyny, 2, 113–120 [in Ukrainian].
(2008). Terminolohichnyi slovnyk z innovatsiinykh metodyk navchannia na osnovi informatsiino-telekomunikatsiinykh tekhnolohii navchannia [Terminological dictionary of innovative teaching methods based on information and telecommunication technologies]. Vinnytsia: LandoLTD, 103 p. [in Ukrainian].
Korolyuk, I. E. (2015). Vliyanie real’no-virtual’nogo obrazovatel’nogo prostranstva na deyatel’nost’ pedagoga [The influence of real-virtual educational space on the activities of a teacher]. Journal of Gumanitarnye, sotsial’no-ekonomicheskie i obshchestvennye nauki, 11–2, 158–163 [in Russian].
Kozyrev, V. A. (2000). Teoreticheskie osnovy razvitiya gumanitarnoy obrazovatel’noy sredy pedagogicheskogo universiteta [Theoretical Foundations of the Development of the Humanitarian Educational Environment of a Pedagogical University]. Sankt-Peterburg, 36 p. [in Russian].
Marchevskaya, T. N. & Petrova, N. A. & Khodakova, O. A. (2019). Model’ virtual’nogo prostranstva uchebnoy distsipliny [Model of the virtual space of an academic discipline]. Smolensk: GAU DPO SOIRO, 32 p. [in Russian].
Vitvitskaya, L. A. (2005). Vzaimodeystvie sub’ektov obrazovatel’nogo protsessa [Interaction of subjects of the educational process]. Journal of Vestnik Orenburgskogo gosudarstvennogo universiteta, 10–1(48), 77–82 [in Russian].
Petukhova, L. Ye. (2014). Trysub’iektna dydaktyka v modeli innovatsiinoho rozvytku osvitnikh system [Three-subject didactics in the model of innovative development of educational systems]. Journal of Pedahohichni nauky, 65, 74–80 [in Ukrainian].
Spivakovskyi, O. V. & Petukhova, L. Ye. & Voropai, N. A. (2011). Do otsiniuvannia vzaiemodii u modeli ‘Vykladach—student—seredovyshche’ [To evaluate the interaction in the model ‘Teacher-student-environment’]. Journal of Nauka i osvita, 4, 401–405 [in Ukrainian].
Poiasok, T. B. & Bespartochna, O. I. (2018). Orhanizatsiia pedahohichnoi vzaiemodii uchasnykiv osvitnoho protsesu v komp’iuterno oriientovanomu navchalnomu seredovyshchi zakladu vyshchoi osvity [Organization of pedagogical interaction of participants of educational process in computer-oriented educational environment of higher education institution]. Journal of Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, Vol. 67, 5, 199–210 [in Ukrainian].
Noskova, T. N. & Kulikova, S. S. (2012). Samoorganizatsiya vo vneauditornoy rabote studentov v usloviyakh informatizatsii [Self-organization in extracurricular work of students in the conditions of informatization]. Journal of Vestnik universiteta (Gosudarstvennyy universitet upravleniya), 14, 265–271 [in Russian].
Noskova, T. N. (2011). Virtual’naya obrazovatel’naya sreda: prepodavatel’ i student [Virtual educational environment: teacher and student]. Journal of Izvestiya Ros. gos. ped. un-ta im. A. I. Gertsena, 142, 119–126 [in Russian].
Usenko, I. S. (2014). Raznovidnosti sub’ektov obrazovatel’nogo vzaimodeystviya [Varieties of subjects of educational interaction]. Journal of Vysheyshaya shkola, 1, 37–41 [in Russian].
Noskova, T. N. (2015). Pedagogika obshchestva znaniy [Knowledge Society Pedagogy]. Sankt-Peterburg: Izd-vo RGPU im. A. I. Gertsena, 236 p. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ольга Володимирівна Тріщук, Надія Миколаївна Фіголь, Валерія Сергіївна Кір’як
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.