Електронне навчальне видання в системі соціальних комунікацій

Автор(и)

  • Ольга Володимирівна Тріщук Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського), Україна https://orcid.org/0000-0002-4009-8749
  • Надія Миколаївна Фіголь Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського), Україна https://orcid.org/0000-0002-3893-2669
  • Валерія Сергіївна Кір’як Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського), Україна

DOI:

https://doi.org/10.20535/2077-7264.1-2(67-68).2020.209617

Ключові слова:

навчальний процес, електронне навчальне видання, електронне навчальне середовище, соціальні комунікації

Анотація

У статті досліджено новітнє соціальнокомунікаційне явище — електронне навчальне видання, схему та специфіку комунікації в освітньому процесі, розмежовано поняття «освітній простір», «освітнє середовище». Активне впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітню галузь якісно змінило систему комунікації в ній, тому пріоритетним напрямом для аналізу стає взаємодія суб’єктів інформаційно-освітнього простору, що й зумовлює актуальність нашого дослідження, яка полягає у визначенні ролі електронних навчальних видань як важливого комунікаційного ресурсу, завдяки якому людина може отримати знання в тому обсязі, який їй необхідний для саморозвитку та самовдосконалення.

Мета нашого дослідження — з’ясування ролі електронних навчальних видань як соціальнокомунікаційного явища.

Під час проведення досліджень використовувались такі методи: аналіз, індукція, історіографічний — проведено аналіз літературних джерел з проблематики електронних навчальних видань в Україні та світі; синтез, дедукція — зроблено конкретні узагальнення щодо досліджуваного явища; компаративістський — порівняно аналізоване явище з іншими явищами навколишньої дійсності.

У ході дослідження доходимо до висновків, що в сучасному швидкозмінному освітньому просторі електронне навчальне видання є повноцінним його компонентом серед інших суб’єктів навчального процесу — викладача та студента, які спілкуються, взаємодіють задля вирішення спільного завдання — отримання знань та формування високодуховної особистості.

При цьому ЕНВ набуває новітніх, вкрай необхідних у сучасному освітньому середовищі функцій. По-перше, ЕНВ здійснює науково-методичне забезпечення і педагогічний супровід освітнього процесу. По-друге, ЕНВ чинить істотний вплив на хід і результати навчання, створює оптимальні умови для реалізації потенційних можливостей викладача і студента як активних суб’єктів освітнього процесу. І врешті-решт, ЕНВ акумулює в собі певні функції і студента (спрощуючи навчальний процес методично, темпорально та просторово), і викладача (перебираючи на себе роль функціонального лектора, інструктора, консультанта і контролера, хоча не цілком персоналізованого) та в результаті — істотно змінює і модернізує навчальний процес, що потребує більш глибокого усвідомлення і може бути предметом подальших досліджень.

Біографії авторів

Ольга Володимирівна Тріщук, Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського)

д-р наук із соц. ком., проф., зав. кафедри видавничої справи та редагування; членкиня редколегії збірника наукових праць "Технологія і техніка друкарства"

Надія Миколаївна Фіголь, Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського)

канд. філол. наук, доц., кафедра видавничої справи та редагування

Валерія Сергіївна Кір’як, Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського)

магістерка

Посилання

Parkhomenko, O. V. (2010). Informatsiino-znannieve suspilstvo: problemy, osoblyvosti / O. V. Parkhomenko [Information and knowledge society: problems, features]. Journal of Naukovo-tekhnichna informatsiia, 1, 3–6 [in Ukrainian].

Kameneva, T. N. (2012). Razrabotka elektronnogo uchebnika kak komponenta informatsionnogo obrazovatel’nogo prostranstva [Development of an electronic textbook as a component of the educational information space]. Journal of Obrazovatelnye tekhnologii i obshchestvo (Educational Technology & Society), Vol. 15, 3, 464–477 [in Russian].

Yezhova, O. O. (2011). Stvorennia osvitnoho seredovyshcha, spriamovanoho na formuvannia tsinnisnoho stavlennia do zdorov’ia v uchniv profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv [Creating an educational environment aimed at forming a valued attitude to health in students of vocational schools]. Journal of Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi, 15, book 1, 464–471 [in Ukrainian].

Makar, L. M. (2013). Sutnist osvitnoho seredovyshcha v pedahohichnomu protsesi [The essence of the educational environment in the pedagogical process]. Journal of Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 30, 229–236. Retrieved from https://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto [in Ukrainian].

Skibitskiy, E. G. & Artyushkin, O. (2007). O sootnoshenii ponyatiy ‘informatsionno-obrazovatel’noe prostranstvo’ i ‘informatsionno-obrazovatel’naya sreda’ [On the correlation of the concepts of ‘information and educational space’ and ‘information and educational environment’]. Journal of Sibirskiy pedagogicheskiy zhurnal, 14, 186–196 [in Russian].

Chornyi, V. (2016). Informatsiino-osvitnii prostir yak seredovyshche dlia rozvytku osobystosti [Information and educational space as an environment for personal development]. Journal of Navchannia i vykhovannia obdarovanoi dytyny, 2, 113–120 [in Ukrainian].

(2008). Terminolohichnyi slovnyk z innovatsiinykh metodyk navchannia na osnovi informatsiino-telekomunikatsiinykh tekhnolohii navchannia [Terminological dictionary of innovative teaching methods based on information and telecommunication technologies]. Vinnytsia: LandoLTD, 103 p. [in Ukrainian].

Korolyuk, I. E. (2015). Vliyanie real’no-virtual’nogo obrazovatel’nogo prostranstva na deyatel’nost’ pedagoga [The influence of real-virtual educational space on the activities of a teacher]. Journal of Gumanitarnye, sotsialno-ekonomicheskie i obshchestvennye nauki, 11–2, 158–163 [in Russian].

Kozyrev, V. A. (2000). Teoreticheskie osnovy razvitiya gumanitarnoy obrazovatel’noy sredy pedagogicheskogo universiteta [Theoretical Foundations of the Development of the Humanitarian Educational Environment of a Pedagogical University]. Sankt-Peterburg, 36 p. [in Russian].

Marchevskaya, T. N. & Petrova, N. A. & Khodakova, O. A. (2019). Model’ virtual’nogo prostranstva uchebnoy distsipliny [Model of the virtual space of an academic discipline]. Smolensk: GAU DPO SOIRO, 32 p. [in Russian].

Vitvitskaya, L. A. (2005). Vzaimodeystvie sub’ektov obrazovatel’nogo protsessa [Interaction of subjects of the educational process]. Journal of Vestnik Orenburgskogo gosudarstvennogo universiteta, 10–1(48), 77–82 [in Russian].

Petukhova, L. Ye. (2014). Trysub’iektna dydaktyka v modeli innovatsiinoho rozvytku osvitnikh system [Three-subject didactics in the model of innovative development of educational systems]. Journal of Pedahohichni nauky, 65, 74–80 [in Ukrainian].

Spivakovskyi, O. V. & Petukhova, L. Ye. & Voropai, N. A. (2011). Do otsiniuvannia vzaiemodii u modeli ‘Vykladach—student—seredovyshche’ [To evaluate the interaction in the model ‘Teacher-student-environment’]. Journal of Nauka i osvita, 4, 401–405 [in Ukrainian].

Poiasok, T. B. & Bespartochna, O. I. (2018). Orhanizatsiia pedahohichnoi vzaiemodii uchasnykiv osvitnoho protsesu v komp’iuterno oriientovanomu navchalnomu seredovyshchi zakladu vyshchoi osvity [Organization of pedagogical interaction of participants of educational process in computer-oriented educational environment of higher education institution]. Journal of Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, Vol. 67, 5, 199–210 [in Ukrainian].

Noskova, T. N. & Kulikova, S. S. (2012). Samoorganizatsiya vo vneauditornoy rabote studentov v usloviyakh informatizatsii [Self-organization in extracurricular work of students in the conditions of informatization]. Journal of Vestnik universiteta (Gosudarstvennyy universitet upravleniya), 14, 265–271 [in Russian].

Noskova, T. N. (2011). Virtual’naya obrazovatel’naya sreda: prepodavatel’ i student [Virtual educational environment: teacher and student]. Journal of Izvestiya Ros. gos. ped. un-ta im. A. I. Gertsena, 142, 119–126 [in Russian].

Usenko, I. S. (2014). Raznovidnosti sub’ektov obrazovatel’nogo vzaimodeystviya [Varieties of subjects of educational interaction]. Journal of Vysheyshaya shkola, 1, 37–41 [in Russian].

Noskova, T. N. (2015). Pedagogika obshchestva znaniy [Knowledge Society Pedagogy]. Sankt-Peterburg: Izd-vo RGPU im. A. I. Gertsena, 236 p. [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-07-01

Як цитувати

Тріщук, О. В., Фіголь, Н. М., & Кір’як, В. С. (2020). Електронне навчальне видання в системі соціальних комунікацій. Технологія і техніка друкарства, (1-2(67-68), 60–70. https://doi.org/10.20535/2077-7264.1-2(67-68).2020.209617

Номер

Розділ

Соціальні комунікації