Використання ефекту зорових ілюзій в ілюстрації
DOI:
https://doi.org/10.20535/2077-7264.1-2(67-68).2020.204218Ключові слова:
оптичні ілюзії, ілюстрування, дизайн книжок, графічний дизайн, композиція, художні образиАнотація
Розглянуто можливості використання зорових ілюзій як основних елементів композиції в ілюстрації; виявлено їх здатність до концентрації в ілюстрації усіх її функцій, що надає можливість забезпечувати цілісність як композиції, так і усього ансамблю книги.
Вивчено ілюзії зору типу: подвійні зображення; співвідношення фігури і фону; ілюзії сприйняття глибини; неможливі фігури; перевернуті картинки; розпізнавання образів — з метою їх використання в практиці ілюстрації.
Визначено показники, що впливають на якість і гармонійність ілюстрацій, створених з використанням зорових ілюзій. До них відносяться: час розпізнавання ілюзій, що відбиває наскільки використані в ілюстраціях зорові ілюзії, зрозумілі, для читача; ефект сприйняття і доцільності, які відбивають естетичні функції образотворчого матеріалу, і те, наскільки ілюстрації асоціюються з контекстом, за якими, з використанням методу експертних оцінок, проводили аналіз відібраних зображень.
Встановлено пріоритетність такого показника, як час виявлення ілюзії. Оптимальними, з точки зору впливу цього та інтегрального показників є зображення з використанням зорових ілюзій типу «перевернуті картинки». Другими, за цими показниками, є зображення з ілюзіями сприйняття глибини, і третіми в цьому списку — ілюзії типу «подвійні картинки».
Максимальні бали за іншими показниками мають: за ефектом сприйняття — зображення, в яких використано ілюзії типу «подвійні картинки», на другому місці — розпізнавання образів; і за доцільністю — зображення з ілюзіями типу «подвійні картинки», далі ілюзії сприйняття глибини та ілюзії типу «перевернуті картинки».
Розроблено ілюстрації з використанням зорових ілюзій, подвійні зображення; співвідношення фігури і фону; ілюзії сприйняття глибини; неможливі фігури; перевернуті картинки; розпізнавання образів, можуть стати основним елементом успішного оформлення видань, за рахунок створення захоплюючої структури і ритму.
Посилання
Adamov, E. B. & other (1990). Kniga kak khudozhestvennyy predmet [Book as an art subject]. Moscow: Kniga, 400 p. [in Russian].
Baykov, A. A. (2013). Klassifikatsiya osnovnykh vidov illyuziy otnositel’no vzaimodeystviya s sub’ektom [Classification of the main types of illusions regarding interaction with the subject]. Informatsionno-gumanitarnyy portal ‘Znanie. Ponimanie. Umenie’, 4 (July–August). Retrieved from http://www.zpu-journal.ru/e-zpu/2013/4/Baykov_ Types-of-Illusions/[in Russian].
Gregori, R. L. (1970). Glaz i mozg [Eye and brain]. Moscow: Progress, 279 p. [in Russian].
Fetiskin, N. P. & Kozlov, V. V. & Manuylov, G. M. (2002). Metodika ekspertnoy otsenki neverbal’noy kommunikatsii (A. M. Kuznetsova). Sotsial’no-psikhologicheskaya diagnostika razvitiya lichnosti i malykh grupp [Methods of expert evaluation of non-verbal communication (A. M. Kuznetsova). Socio-psychological diagnosis of personality development and small groups]. Moscow, pp. 242–244 [in Russian].
Shiffman, X. R. (2003). Oshchushchenie i vospriyatie [Sensation and perception]. Sankt-Peterburg: Piter, 928 p. [in Russian].
Anderson, B. L. (1997). A theory of illusory lightness and transparency in monocular and binocular images: the role of contour junctions. Journal of Perception, 26(4), 419–453 [in English].
Coren, S. & Girgus, J. S. (1978). Visual illusions. In: R. N. Leibowitz, H. L. Teuber (Eds.). Handbook of sensory physiology, Vol. 8, 549–569. Berlin: Springer-Verlag [in English].
Zritel’nye illyuzii i fenomeny [Visual illusions and phenomena]. Retrieved from http:/noviten.Com N. [in Russian].
Zritel’nye illyuzii i fenomeny [Visual illusions and phenomena]. Retrieved from http:/basik.ru [in Russian].
Daniel’, S. M. (1990). Iskusstvo videt’: o tvorcheskikh sposobnostyakh vospriyatiya, o yazyke liniy i krasok, i o vospitanii zritelya [The art of seeing: about the creative abilities of perception, about the language of lines and colors, and about educating the viewer]. Leningrad: Iskusstvo, 223 p. [in Russian].
Men’shikova, G. Ya. (2013). Psikhologicheskie mekhanizmy vospriyatiya zritel’nykh illyuziy [Psychological mechanisms of perception of visual illusions]. Moscow: Izd-vo MAKS Press, 128 p. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Тетяна Григорівна Осипова, Володимир Вікторович Цах, Михайло Вікторович Шаповаленко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.