Використання ефекту зорових ілюзій в ілюстрації

Автор(и)

  • Тетяна Григорівна Осипова Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського), Україна https://orcid.org/0000-0002-3945-0979
  • Володимир Вікторович Цах Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського), Україна
  • Михайло Вікторович Шаповаленко Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського), Україна

DOI:

https://doi.org/10.20535/2077-7264.1-2(67-68).2020.204218

Ключові слова:

оптичні ілюзії, ілюстрування, дизайн книжок, графічний дизайн, композиція, художні образи

Анотація

Розглянуто можливості використання зорових ілюзій як основних елементів композиції в ілюстрації; виявлено їх здатність до концентрації в ілюстрації усіх її функцій, що надає можливість забезпечувати цілісність як композиції, так і усього ансамблю книги.

Вивчено ілюзії зору типу: подвійні зображення; співвідношення фігури і фону; ілюзії сприйняття глибини; неможливі фігури; перевернуті картинки; розпізнавання образів — з метою їх використання в практиці ілюстрації.

Визначено показники, що впливають на якість і гармонійність ілюстрацій, створених з використанням зорових ілюзій. До них відносяться: час розпізнавання ілюзій, що відбиває наскільки використані в ілюстраціях зорові ілюзії, зрозумілі, для читача; ефект сприйняття і доцільності, які відбивають естетичні функції образотворчого матеріалу, і те, наскільки ілюстрації асоціюються з контекстом, за якими, з використанням методу експертних оцінок, проводили аналіз відібраних зображень.

Встановлено пріоритетність такого показника, як час виявлення ілюзії. Оптимальними, з точки зору впливу цього та інтегрального показників є зображення з використанням зорових ілюзій типу «перевернуті картинки». Другими, за цими показниками, є зображення з ілюзіями сприйняття глибини, і третіми в цьому списку — ілюзії типу «подвійні картинки».

Максимальні бали за іншими показниками мають: за ефектом сприйняття — зображення, в яких використано ілюзії типу «подвійні картинки», на другому місці — розпізнавання образів; і за доцільністю — зображення з ілюзіями типу «подвійні картинки», далі ілюзії сприйняття глибини та ілюзії типу «перевернуті картинки».

Розроблено ілюстрації з використанням зорових ілюзій, подвійні зображення; співвідношення фігури і фону; ілюзії сприйняття глибини; неможливі фігури; перевернуті картинки; розпізнавання образів, можуть стати основним елементом успішного оформлення видань, за рахунок створення захоплюючої структури і ритму.

Біографії авторів

Тетяна Григорівна Осипова, Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського)

канд. техн. наук, доц., кафедра графіки 

Володимир Вікторович Цах, Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського)

старш. викл., кафедра графіки

Михайло Вікторович Шаповаленко, Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського)

старш. викл., кафедра графіки

Посилання

Adamov, E. B. & other (1990). Kniga kak khudozhestvennyy predmet [Book as an art subject]. Moscow: Kniga, 400 p. [in Russian].

Baykov, A. A. (2013). Klassifikatsiya osnovnykh vidov illyuziy otnositel’no vzaimodeystviya s sub’ektom [Classification of the main types of illusions regarding interaction with the subject]. Informatsionno-gumanitarnyy portal Znanie. Ponimanie. Umenie, 4 (July–August). Retrieved from http://www.zpu-journal.ru/e-zpu/2013/4/Baykov_ Types-of-Illusions/[in Russian].

Gregori, R. L. (1970). Glaz i mozg [Eye and brain]. Moscow: Progress, 279 p. [in Russian].

Fetiskin, N. P. & Kozlov, V. V. & Manuylov, G. M. (2002). Metodika ekspertnoy otsenki neverbalnoy kommunikatsii (A. M. Kuznetsova). Sotsial’no-psikhologicheskaya diagnostika razvitiya lichnosti i malykh grupp [Methods of expert evaluation of non-verbal communication (A. M. Kuznetsova). Socio-psychological diagnosis of personality development and small groups]. Moscow, pp. 242–244 [in Russian].

Shiffman, X. R. (2003). Oshchushchenie i vospriyatie [Sensation and perception]. Sankt-Peterburg: Piter, 928 p. [in Russian].

Anderson, B. L. (1997). A theory of illusory lightness and transparency in monocular and binocular images: the role of contour junctions. Journal of Perception, 26(4), 419–453 [in English].

Coren, S. & Girgus, J. S. (1978). Visual illusions. In: R. N. Leibowitz, H. L. Teuber (Eds.). Handbook of sensory physiology, Vol. 8, 549–569. Berlin: Springer-Verlag [in English].

Zritelnye illyuzii i fenomeny [Visual illusions and phenomena]. Retrieved from http:/noviten.Com N. [in Russian].

Zritelnye illyuzii i fenomeny [Visual illusions and phenomena]. Retrieved from http:/basik.ru [in Russian].

Daniel’, S. M. (1990). Iskusstvo videt’: o tvorcheskikh sposobnostyakh vospriyatiya, o yazyke liniy i krasok, i o vospitanii zritelya [The art of seeing: about the creative abilities of perception, about the language of lines and colors, and about educating the viewer]. Leningrad: Iskusstvo, 223 p. [in Russian].

Men’shikova, G. Ya. (2013). Psikhologicheskie mekhanizmy vospriyatiya zritel’nykh illyuziy [Psychological mechanisms of perception of visual illusions]. Moscow: Izd-vo MAKS Press, 128 p. [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-07-01

Як цитувати

Осипова, Т. Г., Цах, В. В., & Шаповаленко, М. В. (2020). Використання ефекту зорових ілюзій в ілюстрації. Технологія і техніка друкарства, (1-2(67-68), 77–86. https://doi.org/10.20535/2077-7264.1-2(67-68).2020.204218

Номер

Розділ

Дизайн (моделювання, оформлення видань та паковань, Web-дизайн)