Внутріредакційні стандарти для спеціалізованих медіа: традиції і трансформації
DOI:
https://doi.org/10.20535/2077-7264.4(62).2018.160200Ключові слова:
редакційна політика, внутріредакційний регламент, стайлбук, професіоналізація, редагування, спеціалізовані медіапроектиАнотація
Окреслено глобальний тренд на професіоналізацію видавців спеціалізованих медіа, котрі мають непрофільний фах, у напрямі нормалізування засад їх редакторської підготовки. Базовою ознакою й засобом професіоналізації у видавничих проектах дилетантів представляється дотримання та оформленість внутріредакційних регламентів. Параметрами цієї регламентації покладаються передовсім вимоги до форм та правила випуску контенту, вказівки на певні його стильові особливості й етичні засади спеціалізованих медіапроектів. За формою ці регламенти, відповідно, пропонується гнучко адаптувати під комунікативні платформи, масштаб комунікацій і медіаконцепції видавців: вони можуть набути як вигляду короткого медіагайду, так і при потребі розширитися в повноформатний стайлбук. Послідовне дотримання прописаних там внутріредакційних правил, по суті, означатиме інституціалізацію спеціалізованих медіа, що їх випускають користувачі з непрофільною фаховою підготовкою. Це уберігатиме означених видавців від помилок та хиб у спонтанній редакційній політиці, для якої за часів глобальної цифровізації є характерними дифузія норм культури й медійної етики. Розмитість і неартикульованість правил внутріредакційної роботи піддають неформальну медіапрактику дедалі більшій кількості патогенних впливів. Щоб успішно протистояти цим впливам, видавничим неофітам у вузьких медіанішах пропонується конкретизувати засади їх більш чи менш системної діяльності з редпідготовки контенту. Редакційно оформлені настанови на фільтрацію потоку даних і етичні регуляції поводження з контентом за режиму «пост-правди» мають містити певний набір узагальнень з редакторської підготовки матеріалів у таких базових складниках: «Загальні правила публікації», «Підстави для публікації», «Технічні правила оформлення публікації», «Стратегічні правила медіапроекту (варіанти — концепція, стиль…)», «Творчі новації в проекті», «Режим застосування латиниці», «Правила титулування в публікаціях» тощо. Можуть також додаватися взірці оформлення публікацій (описи форматів) та методичні поради до написання матеріалів у певних жанрах (репліка, кореспонденція, нота, бізнес-замітка тощо).
Посилання
Stepanyan, S. (2012). Sovremennoe sostoyanie teoreticheskikh predstavleniy o formate SMI. Journal of Mediaal’manakh: nauchnyy zhurnal ‘Partnerstva fakul’tetov zhurnalistiki’, 3, 6–11. Retrieved from https://mediaalmanah.ru/upload/iblock/ce2/2012_3_4_stepanjan.pdf (15.11.2018) [in Russian].
Vodolazka, S. A. (2014). Tekhnolohichni innovatsii yak motyvator radykalnykh zmin u vydavnychii haluzi. Journal of Naukovi zapysky Instytutu zhurnalistyky, 55, 76–79 [in Ukrainian].
New Business Models in the Digital Age: A dosdoce.com study sponsored by CREDO. Web-site Dosdoce.com. Retrieved from www.dosdoce.com/upload/ficheros/noticias/201504/new_business_models_in_the_digital_age__bookmachine_special_edition.pdf (15.11.2018) [in English].
Levchuk, O. M. (2016). Informatsiine kuratorstvo yak status redaktorskoho fakhu. Journal of ХХІІ Mizhnar. nauk.-prakt. konf. z probl. vyd.-polihraf. haluzi, 65–68. Kyiv: UkrNDISVD [in Ukrainian].
B2B Journalist Ethics: An ASBPE Guide to Best Practices. Journal of American Society of Business Publication Editors. Retrieved from https://www.asbpe.org/guide-to-preferred-editorial-practices/ (15.11.2018); Assosiation of Art Editors Style Guide. Journal of Assosiation of Art. Retrieved from www.artedit.org/style-guide.php (15.11.2018); Guidelines for Dental Editors and Sponsoring Organizations (Publication Owners). Journal of American Assosiation of Dental Editors and Journalists. Retrieved from www.aadej.org/guidelines-for-editors (15.11.2018) [in English].
Zrazhevska, N. I. (2013). Novi media i novi formy komunikatsii v media kulturi. Journal of Aktualni pytannia masovoi komunikatsii,14, 70–75 [in Ukrainian].
Marinho, S. & Tarda, L. (2008). Challenges and new ways of teaching journalism in times of media convergence. Journal of Brazilian journalism research, Vol. 4, 2, 31–32 [in English].
Zhenchenko, M. I. (2018). Tsyfrovi transformatsii vydavnychoi haluzi. Kyiv: Zhnets, 436 p. [in Ukrainian].
Krainikova, T. (2014). Mediaprosiumery: zahalna kharakterystyka yavyshcha. Journal of Visnyk KhDAK, 44, 226–233. Retrieved from https://www.ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/nauk_vid/rio_old_2017/vh/v44/31.pdf (15.11.2018) [in Ukrainian].
Zhenchenko, M. (2013). Poniattia ‘multymedia’, ‘kros-media’, ‘trans-media’ u naukovomu dyskursi tsyfrovoi doby. Journal of Naukovi zapysky Instytutu zhurnalistyky, 52, 72–75. Retrieved from https://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzizh_2013_52_12 (16.11.2018) [in Ukrainian].
Amzin, A. & Galustyan, A. & Gatov, V. & Kastel’s, M. & etc. (2016). Kak novye media izmenili zhurnalistiku. 2012–2016. Moskva: Izd-vo Gumanitarnogo un-ta. Retrieved from https://newmedia2016.digital-books.ru/kniga/budushhee-zhurnalistiki/ (15.11.2018) [in Russian].
Teremko, V. I. (2012). Vydavnytstvo-ХХІ: vyklyky i stratehii. Kyiv: Akademvydav, 328 p. [in Ukrainian].
Miroshnichenko, A. A. (2011). Adaptatsiya media: vzryvnoe osvobozhdenie avtorstva, virusnyy redaktor interneta i smert’ gazet. Journal of Sotsiologicheskiy zhurnal, 3, 71–87 [in Russian].
Davies, W. (2016). The Age of Post-Truth Politics. Newspaper of The New York Times. August 24. Retrieved from www.nytimes.com/2016/08/24/opinion/campaign-stops/the-age-of-post-truth-politics.html (15.11.2018) [in English].
Kalnysh, V. (2017). Za slova otvechayut. Kiev: Brayt Star Pablishing, 218–228 [in Russian].
Guardian and Observer Style Guide. Newspaper of The Guardian. Retrieved from www.theguardian.com/guardian-observer-style-guide-a (15.11.2018).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Olena Levchuk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.