Внутріредакційні стандарти для спеціалізованих медіа: традиції і трансформації

Автор(и)

  • Олена Миколаївна Левчук Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського), Україна https://orcid.org/0000-0002-7595-5376

DOI:

https://doi.org/10.20535/2077-7264.4(62).2018.160200

Ключові слова:

редакційна політика, внутріредакційний регламент, стайлбук, професіоналізація, редагування, спеціалізовані медіапроекти

Анотація

Окреслено глобальний тренд на професіоналізацію видавців спеціалізованих медіа, котрі мають непрофільний фах, у напрямі нормалізування засад їх редакторської підготовки. Базовою ознакою й засобом професіоналізації у видавничих проектах дилетантів представляється дотримання та оформленість внутріредакційних регламентів. Параметрами цієї регламентації покладаються передовсім вимоги до форм та правила випуску контенту, вказівки на певні його стильові особливості й етичні засади спеціалізованих медіапроектів. За формою ці регламенти, відповідно, пропонується гнучко адаптувати під комунікативні платформи, масштаб комунікацій і медіаконцепції видавців: вони можуть набути як вигляду короткого медіагайду, так і при потребі розширитися в повноформатний стайлбук. Послідовне дотримання прописаних там внутріредакційних правил, по суті, означатиме інституціалізацію спеціалізованих медіа, що їх випускають користувачі з непрофільною фаховою підготовкою. Це уберігатиме означених видавців від помилок та хиб у спонтанній редакційній політиці, для якої за часів глобальної цифровізації є характерними дифузія норм культури й медійної етики. Розмитість і неартикульованість правил внутріредакційної роботи піддають неформальну медіапрактику дедалі більшій кількості патогенних впливів. Щоб успішно протистояти цим впливам, видавничим неофітам у вузьких медіанішах пропонується конкретизувати засади їх більш чи менш системної діяльності з редпідготовки контенту. Редакційно оформлені настанови на фільтрацію потоку даних і етичні регуляції поводження з контентом за режиму «пост-правди» мають містити певний набір узагальнень з редакторської підготовки матеріалів у таких базових складниках: «Загальні правила публікації», «Підстави для публікації», «Технічні правила оформлення публікації», «Стратегічні правила медіапроекту (варіанти — концепція, стиль…)», «Творчі новації в проекті», «Режим застосування латиниці», «Правила титулування в публікаціях» тощо. Можуть також додаватися взірці оформлення публікацій (описи форматів) та методичні поради до написання матеріалів у певних жанрах (репліка, кореспонденція, нота, бізнес-замітка тощо).

Біографія автора

Олена Миколаївна Левчук, Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського)

канд. філол. наук, доцентка, кафедра видавничої справи та редагування

Посилання

Stepanyan, S. (2012). Sovremennoe sostoyanie teoreticheskikh predstavleniy o formate SMI. Journal of Mediaalmanakh: nauchnyy zhurnal Partnerstva fakultetov zhurnalistiki, 3, 6–11. Retrieved from https://mediaalmanah.ru/upload/iblock/ce2/2012_3_4_stepanjan.pdf (15.11.2018) [in Russian].

Vodolazka, S. A. (2014). Tekhnolohichni innovatsii yak motyvator radykalnykh zmin u vydavnychii haluzi. Journal of Naukovi zapysky Instytutu zhurnalistyky, 55, 76–79 [in Ukrainian].

New Business Models in the Digital Age: A dosdoce.com study sponsored by CREDO. Web-site Dosdoce.com. Retrieved from www.dosdoce.com/upload/ficheros/noticias/201504/new_business_models_in_the_digital_age__bookmachine_special_edition.pdf (15.11.2018) [in English].

Levchuk, O. M. (2016). Informatsiine kuratorstvo yak status redaktorskoho fakhu. Journal of ХХІІ Mizhnar. nauk.-prakt. konf. z probl. vyd.-polihraf. haluzi, 65–68. Kyiv: UkrNDISVD [in Ukrainian].

B2B Journalist Ethics: An ASBPE Guide to Best Practices. Journal of American Society of Business Publication Editors. Retrieved from https://www.asbpe.org/guide-to-preferred-editorial-practices/ (15.11.2018); Assosiation of Art Editors Style Guide. Journal of Assosiation of Art. Retrieved from www.artedit.org/style-guide.php (15.11.2018); Guidelines for Dental Editors and Sponsoring Organizations (Publication Owners). Journal of American Assosiation of Dental Editors and Journalists. Retrieved from www.aadej.org/guidelines-for-editors (15.11.2018) [in English].

Zrazhevska, N. I. (2013). Novi media i novi formy komunikatsii v media kulturi. Journal of Aktualni pytannia masovoi komunikatsii,14, 70–75 [in Ukrainian].

Marinho, S. & Tarda, L. (2008). Challenges and new ways of teaching journalism in times of media convergence. Journal of Brazilian journalism research, Vol. 4, 2, 31–32 [in English].

Zhenchenko, M. I. (2018). Tsyfrovi transformatsii vydavnychoi haluzi. Kyiv: Zhnets, 436 p. [in Ukrainian].

Krainikova, T. (2014). Mediaprosiumery: zahalna kharakterystyka yavyshcha. Journal of Visnyk KhDAK, 44, 226–233. Retrieved from https://www.ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/nauk_vid/rio_old_2017/vh/v44/31.pdf (15.11.2018) [in Ukrainian].

Zhenchenko, M. (2013). Poniattia ‘multymedia’, ‘kros-media’, ‘trans-media’ u naukovomu dyskursi tsyfrovoi doby. Journal of Naukovi zapysky Instytutu zhurnalistyky, 52, 72–75. Retrieved from https://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzizh_2013_52_12 (16.11.2018) [in Ukrainian].

Amzin, A. & Galustyan, A. & Gatov, V. & Kastel’s, M. & etc. (2016). Kak novye media izmenili zhurnalistiku. 2012–2016. Moskva: Izd-vo Gumanitarnogo un-ta. Retrieved from https://newmedia2016.digital-books.ru/kniga/budushhee-zhurnalistiki/ (15.11.2018) [in Russian].

Teremko, V. I. (2012). Vydavnytstvo-ХХІ: vyklyky i stratehii. Kyiv: Akademvydav, 328 p. [in Ukrainian].

Miroshnichenko, A. A. (2011). Adaptatsiya media: vzryvnoe osvobozhdenie avtorstva, virusnyy redaktor interneta i smert’ gazet. Journal of Sotsiologicheskiy zhurnal, 3, 71–87 [in Russian].

Davies, W. (2016). The Age of Post-Truth Politics. Newspaper of The New York Times. August 24. Retrieved from www.nytimes.com/2016/08/24/opinion/campaign-stops/the-age-of-post-truth-politics.html (15.11.2018) [in English].

Kalnysh, V. (2017). Za slova otvechayut. Kiev: Brayt Star Pablishing, 218–228 [in Russian].

Guardian and Observer Style Guide. Newspaper of The Guardian. Retrieved from www.theguardian.com/guardian-observer-style-guide-a (15.11.2018).

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-28

Як цитувати

Левчук, О. М. (2018). Внутріредакційні стандарти для спеціалізованих медіа: традиції і трансформації. Технологія і техніка друкарства, (4(62), 90–102. https://doi.org/10.20535/2077-7264.4(62).2018.160200

Номер

Розділ

Видавнича справа та редагування