Rola i znaczenie radia i telewizji oraz internetu w życiu osób starszych
DOI:
https://doi.org/10.20535/2077-7264.1(63).2019.156802Ключові слова:
радіо, телебачення, Інтернет, медіа, люди похилого віку, медіатехнології, конвергенція, культура, проблематикаАнотація
Стаття піднімає питання ролі і значення медіа в житті осіб похилого віку, враховуючи поняття як традиційних радіо і телебачення в соціологічному вимірі, так і сучасних, зокрема Інтернету як універсального знаряддя. Медіа є для згаданої вікової категорії і споминами про минуле, і зв’язком із сучасністю. Дослідження, проведені над невеликою групою осіб, дозволили показати ресурси технічних засобів медіа в домашніх господарствах літніх людей, а також показати їхнє ставлення до інформації, що подається за допомогою зазначених засобів, а також до способу показу дійсності. Нові медіа знаходяться на пограниччі навичок і життєвих звичок тих людей й цілком нових технологій, якими характеризуються сучасні часи. В контексті такої кількості господарчих, цивілізаційних, політичних і суспільних змін, як і динамічного розвитку медіа, показано їхнє глибоке вкорінення в житті людей похилого віку. Без сумніву, незалежно від віку існує потреба повсякчасної освіти в процесі формування свідомості відбору змісту за допомогою комунікантів і медійних повідомлень в широкому розумінні. Дуже важливим є показ можливостей використання медіа у поширенні освіти на різних щаблях й у різних формах навчання. Треба зауважити, що такого типу дослідження постійно є викликом сучасним науковцям і завданням, яким треба, не зважаючи на великий труд, зайнятися. Проблематика, порушена у цій статті, є вихідним пунктом подальших дослідницьких пошуків. Особливо це є цікавим і важливим в контексті змін в культурі, що тут розуміється дуже широко, а також в контексті медіатехнологій й конвергенції медіа. Демографічний тренд тягне за собою певні економічні наслідки, а з ними і суспільні, бо спричиняє необхідність вжиття радикальних дій в громадській політиці, особливо в галузі охорони здоров’я чи освіти.Посилання
Albrecht, H. (1993). Die Religion der Massenmedien, Verlag W. Kohlhammer, Stuttgart [in Germany].
Batorski, D. (2006). Przemiany i konsekwencje korzystania z internetu, [w:] Re: internet — społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje, red. Ł. Jonak et al., WAiP, Warszawa [in Polish].
Bednarek, J. (2012). Media w nauczaniu, Mikom, Warszawa [in Polish].
Czerwiński, M. (1979). Telewizja, radio, ludzie, Wydaw-a RiTv, Warszawa [in Polish].
Dziadzia, B. (2008). Wpływ mediów. Konteksty społeczno-edukacyjne, Impuls, Kraków [in Polish].
Gajda, J. (1992). Edukacja bez granic. O środkach masowego przekazu, Wyd. UMCS, Lublin [in Polish].
Gajda, J. (1988). Środki masowego przekazu w wychowaniu, Wyd. UMCS, Lublin [in Polish].
Goban-Klas, T. (2005). Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, WN PWN, Warszawa [in Polish].
Godzic, W. (1999). Telewizja jako kultura, Rabid, Kraków [in Polish].
Izdebska, J. (2001). Rodzina — dziecko — telewizja. Szanse wychowawcze i zagrożenia telewizji, Trans Humana, Białystok [in Polish].
Juszczyk, S. (2000). Człowiek w świecie elektronicznych mediów — szanse i zagrożenia, Wyd. UŚ, Katowice [in Polish].
Juszczyk, S. (1998). Komunikacja człowieka z mediami, Śląsk, Katowice [in Polish].
Kowalski, T. (1998). Media i pieniądze. Ekonomiczne aspekty działalności środków komunikowania masowego, PH Tex, Warszawa [in Polish].
Lewandowska-Pająk, C. (2013). Obecność ludzi starszych w Internecie. Journal of Rola Informatyki w Naukach Ekonomicznych i Społecznych, t. 1, s. 152–161 [in Polish].
Lewandowski, W. (1998). Elementy technologii informacyjnej w kształceniu studentów pedagogiki, [w:] Media a edukacja, red. W. Strykowski, Wyd. eMPi², Poznań [in Polish].
Lisowska-Magdziarz, M. (2008). Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Wyd. UJ, Kraków [in Polish].
17. (2017). Ludność w wieku 60+. Struktura demograficzna i zdrowie, GUS, 15.03.2016. Retrieved from https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/ludnosc/ludnosc-w-wieku-60-struktura-demograficzna-i-zdrowie,24,1.html [in Polish].
Marcinkiewicz, A. & Mazur, K. (2013). Seniorzy w społeczeństwie wiedzy w świetle badań własnych, [w:] Seniorzy w świecie nowych technologii. Implikacje dla praktyki edukacyjnej oraz rozwoju społeczeństwa informacyjnego, red. Ł. Tomczyk, A. Wąsiński, WN Śląsk, WSA, Katowice–Bielsko-Biała [in Polish].
19. (1999). Media w Polsce w XX wieku. Prasa, radio, telewizja, reklama, public relations, badania rynku, red. R. Gluza, Press, Poznań [in Polish].
20. (1998). Nowa encyklopedia powszechna PWN, WN PWN, Warszawa [in Polish].
21. (2016). Dochody i spożycie w gospodarstwach domowych, [w:] Mały rocznik statystyczny Polski 2016, GUS, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa [in Polish].
Reeves, B. & Nass, C. (2000). Media i ludzie, tłum. H. Szczerkowska, PIW, Warszawa [in Polish].
Stachowiak, B. (2012). Seniorzy w społeczeństwie informacyjnym. Konteksty andragogiczne i geragogiczne. Journal of Rocznik Andragogiczny, vol. 19 [in Polish].
24. (2017). Starość. Wikipedia: wolna encyklopedia, 26.11.2017. Retrieved from http://pl.wikipedia.org/w/index.php? title=Staro%C5%9B%C4%87&oldid=51075315 [in Polish].
25. (2018). Starość według WHO. Starsza Osoba [blog], 26.11.2013. Retrieved from http://www.starszaosoba.pl /2013/11/starosc-wedug-who.html [in Polish].
Stefaniak-Hrycko, A. (2013). Portale internetowe dla seniorów. Journal of Nowiny Lekarskie, t. 82, nr 1 [in Polish].
Stefaniak-Hrycko, A. (2013). Senior w sklepie internetowym, [w:] Seniorzy w świecie nowych technologii. Implikacje dla praktyki edukacyjnej oraz rozwoju społeczeństwa informacyjnego, red. Ł. Tomczyk, A. Wąsiński, WN Śląsk, WSA, Katowice–Bielsko-Biała [in Polish].
Szukalski, P. (2012). Uczestnictwo w rynku dóbr i usług konsumpcyjnych i finansowych, [w:] Strategie działania w starzejącym się społeczeństwie. Tezy i rekomendacje, red. B. Szatur-Jaworska, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa [in Polish].
Szybisty, Z. (2018). NetTrack: 41,3 % Polaków korzysta z internetu, ‘Internet Standard’, 26.11.2006. Retrievsd from https://www.internetstandard.pl/news/NetTrack-41-3-Polakow-korzysta-z-internetu,132190.html [in Polish].
Tomczyk, Ł. (2015). Edukacja osób starszych. Seniorzy w przestrzeni nowych mediów, Difin, Warszawa [in Polish].
Tomczyk, Ł. (2010). Wykorzystywanie komunikacji cyfrowej przez seniorów, [w:] Edukacja, wychowanie, poradnictwo w mediach, red. M. Wawrzak-Chodaczek, A. Łysak, M. Kondracka-Szala, Wyd. A. Marszałek, Toruń [in Polish].
Wenta, K. (1998). Edukacja medialna jako przedmiot zajęć na pedagogicznych kierunkach studiów, [w:] Media a edukacja, red. W. Strykowski, Wyd. eMPi², Poznań [in Polish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Tomasz Hoffmann, Maciej Grzmil
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.