Наукові підходи до вивчення різних типів дискурсу
DOI:
https://doi.org/10.20535/2077-7264.4(58).2017.132670Ключові слова:
дискурс-аналіз, комунікація, комунікативна ситуація, національна школа дискурсивного аналізуАнотація
Подано критичний огляд різних теорій дискурсу, визначено фактори, що визначають їх появу. Зроблено висновок, що варіативність теорій і методик проведення дискурсивного аналізу зумовлює необхідність вибору такої позиції, яка передбачає дослідження природнього спілкування, предметно-змістової сторони мовної комунікації та її соціальної організації, вивчення структурних особливостей дискурсу та функцій одних його елементів по відношенню до інших з виходом у зовнішній контекст.
Серед факторів, що визначають появу різних теорій дискурсу, виділено стереотипи мислення, парадигми, що склалися в певних академічних колах. При виявленні сутності дискурсивного аналізу важливе значення має національна школа, національна лінгвістична традиція. Тому, щоб уникнути механічного безпринципного поєднання різнорідних, несумісних, іноді протилежних поглядів, теорій, саме з цієї точки зору потрібно підходити до публікацій, які висвітлюють різні проблеми дискурсу.
Варіативність теорій і методик проведення дискурсивного аналізу зумовлює необхідність вибору такої позиції, яка знаходиться між його крайніми полюсами й передбачає дослідження природнього спілкування, предметно-змістової сторони мовної комунікації та її соціальної організації, вивчення структурних особливостей дискурсу та функцій одних його елементів по відношенню до інших з виходом у зовнішній контекст.
Не менш важливим є врахування сукупності психологічних, прагматичних, лінгвістичних, дериваційних тощо факторів, включених у процеси створення й розуміння тексту, комунікативних відношень, ситуації, в якій знаходяться комунікатори, інтенціональних основ вербальної комунікації, ролі інтенцій у мовному спілкуванні та їх впливу на організацію дискурсу. Потребують одночасного висвітлення і способи вираження інтенцій у тексті, і їх розпізнавання читачем як важлива передумова досягнення цілей комунікації, взаєморозуміння, координації дій.
Посилання
Batsevych, F. S. (2001). Totalitarnyi politychnyi dyskurs: kohnityvno-rytorychni ta komunikatyvno-movni oznaky. Journal of Visnyk Cherkaskoho universytetu. Ser. Filolohichni nauky, 24, 110–113. Cherkasy [in Ukrainian].
Vladymyrov, V. M. Vid dyskursu do interkursu. Journal of Naukovi zapysky, 7. Kyiv: In-t zhurnalistyky. Retrieved from http://www.journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=236 [in Ukrainian].
Volkohon, N. L. (2002). Ispanomovnyi reklamnyi dyskurs i yoho vidtvorennia ukrainskoiu movoiu. Kyiv: Kyivskyi natsionalnyi un-t imeni Tarasa Shevchenka [in Ukrainian].
Hanzhurov, Yu. (2005). Parlamentskyi dyskurs v publichnykh komunikatsiiakh. Journal of Politychnyi menedzhment, 6(15), 103–113 [in Ukrainian].
Global’nyy diskurs (2003). Journal of Seriya ‘Novaya politika’. Sumy: ITD ‘Universitetskaya kniga’, 142 p. [in Russian].
Zaretskyi, O. (2001). Publitsystychnyi dyskurs v Ukraini (URSR) 1960–80-kh rokiv: problemy analizu na makro- ta mikrorivniakh. Journal of Slovo i chas, 6, 64–72 [in Ukrainian].
Zelinska, N. V. (2004). Suchasnyi naukovyi dyskurs: paradoksy rozvytku. Journal of Visnyk Kyivskoho Mizhnarodnoho universytetu, 3, 13–25 [in Ukrainian].
(2007). Journal of Pedahohichnyi dyskurs: zb. nauk. pr. Khmelnytskoi humanitarno-pedahohichnoi akad., 2, 204 p. [in Ukrainian].
Serazhym, K. S. (2002). Dyskurs yak sotsiolinhvalne yavyshche: metodolohiia, arkhitektonika, variatyvnist (na materialakh suchasnoi hazetnoi publitsystyky). Kyiv: In-t zhurnalistyky, 392 p. [in Ukrainian].
Trishchuk, O. V. (2010). Katehorii naukovo-informatsiinoho dyskursu. Journal of Aktualni problemy ukrainskoi linhvistyky: teoriia i praktyka: zb. nauk. prats. Kyiv: VPTs ‘Kyivskyi universytet’, 21, 11–20 [in Ukrainian].
Trishchuk, O. V. (2009). Naukovo-informatsiinyi dyskurs yak sotsiokomunikatyvne yavyshche. Kyiv: NTUU ‘KPI’, 392 p. [in Ukrainian].
Trishchuk, O. V. (2010). Metodyka doslidzhennia naukovo-informatsiinoho dyskursu. Journal of Vyshcha osvita, 3(38), 82–87 [in Ukrainian].
Trishchuk, O. V. (2010). Mizhsub’iektni zv’iazky v naukovo-informatsiinomu dyskursi. Journal of Tele- ta radiozhurnalistyka, 9, Chapter 2, 350–357 [in Ukrainian].
Trishchuk, O. V. (2010). Typolohiia komunikatsiinykh potreb u mezhakh naukovo-informatsiinoho dyskursu. Journal of Naukovi zapysky Instytut zhurnalistyky: nauk. Zbirnyk, 40, 40–44 [in Ukrainian].
Kibrik, A. A. (2003). Analiz diskursa v kognitivnoy perspektive. Мoscow, 90 p. [in Russian].
Ryzhova, L. P. (1998). ‘Frantsuzskaya shkola’ analiza diskursa. Journal of Tverskoy lingvisticheskiy meridian, 1, 84–92 [in Russian].
Dijk, T. A. van (1997). Discourse as Structure and Process. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications, 368 p. [in English].
Karasik, V. I. (2000). Struktura institutsional’nogo diskursa. Journal of Problemy rechevoy kommunikatsii: mezhvuz. sb. nauch. tr., 25–33. Saratov: Izd-vo Sarat. un-ta [in Russian].
Batsevych, F. (2002). Terminolohiia komunikatyvnoi linhvistyky: aspekty dyskursyvnoho pidkhodu. Journal of Visnyk natsionalnoho un-tu ‘Lvivska politekhnika’. Problemy ukrainskoi terminolohii, 453, 30–34 [in Ukrainian].
Kravchenko, N. K. (2007). Mizhnarodno-pravovyi dyskurs: kohnityvno-komunikatyvnyi aspekt. Kyiv: Kyivskyi natsionalnyi un-t imeni Tarasa Shevchenka, 32 p. [in Ukrainian].
Gross, A. G. (1996). The Rhetoric of Science. Cambridge, MA: Harvard University Press, 15. citation for: Zelinska, N. V. (2003). Nova model naukovoi komunikatsii i dyskurs. Journal of Styl i tekst, 4, 19–27 [in Ukrainian].
Karasik, V. I. (1999). Kharakteristiki pedagogicheskogo diskursa. Journal of Yazykovaya lichnost’: aspekty lingvistiki i lingvodidaktiki: sb. nauch. tr. VGPU, 2–18. Volgograd: Peremena [in Russian].
Batsevych, F. S. (2003). Narysy z komunikatyvnoi linhvistyky. Lviv: Vydavnychyi tsentr LNU im. I. Franka, 278 p. [in Ukrainian].
Vostrova, S. V. (2003). Linhvokohnityvni ta komunikatyvno-prahmatychni osoblyvosti suchasnoho anhlomovnoho medychnoho dyskursu (na materiali medychnykh tekstiv z problematyky VIL/SNIDu). Kyiv: Kyivskyi natsionalnyi un-t im. Tarasa Shevchenka, 208 p. [in Ukrainian].
Karpchuk, N. P. (2004). Adresovanist v ofitsiinomu ta neofitsiinomu anhlomovnomu dyskursi (komunikatyvno-prahmatychnyi analiz). Lutsk: Kharkivskyi natsionalnyi un-t im. V. N. Karazina, 218 p. [in Ukrainian].
Konovets, S. P. (2002). Komunikatyvno-prahmatychni osoblyvosti aktualizatsii frazeolohizmiv u dyskursi suchasnoi presy (za materialamy ispanskykh periodychnykh vydan). Kyiv: Kyivskyi natsionalnyi un-t imeni Tarasa Shevchenka, 167 p. [in Ukrainian].
Odarchuk, N. A. (2003). Semantyka ta prahmatyka vyslovlen vidmovy v anhlomovnomu khudozhnomu dyskursi. Lutsk: Volynskyi derzhavnyi un-t im. Lesi Ukrainky, 250 p. [in Ukrainian].
Pavlyk, N. V. (2005). Typolohiia dyskursyvnykh odynyts v ukrainskomu epistoliarnomu movlenni. Donetsk. Retrieved from http://www.bdpu.org/philological_faculty/ Ukr_mova/Pavlik/1.doc [in Ukrainian].
Bliednykh, T. Yu. (2002). Istorychnyi dyskurs Valeriia Shevchuka — povistiara i romanista. Kyiv: Natsionalnyi pedahohichnyi un-t im. M. P. Drahomanova, 165 p. [in Ukrainian].
Bondarenko, Ya. O. (2002). Dyskurs aktsentuiovanykh movnykh osobystostei: komunikatyvno-kohnityvnyi aspekt (na materiali personazhnoho movlennia v suchasnii amerykanskii khudozhnii prozi). Kyiv: Kyivskyi natsionalnyi linhvistychnyi un-t, 248 p. [in Ukrainian].
Kozakova, L. O. (2003). Naratyvnyi dyskurs maloi prozy Olesia Honchara. Kyiv: VPTs ‘Kyivskyi universytet’, 98 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Olha Trishchuk

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.