Нові медіа, соціальні медіа, соціальні мережі — ієрархія інформаційного простору
DOI:
https://doi.org/10.20535/2077-7264.3(57).2017.115905Ключові слова:
нові медіа, соціальні медіа, соціальні мережі, контент, інтерактивність, мультимедійністьАнотація
Стаття присвячена дослідженню сучасного інформаційного простору та його складових. Наведено характеристику нових медіа та їх основних елементів, окреслено відмінності «нових медіа» від «традиційних медіа». На основі вивчення сутності та співвідношення понять «нові медіа», «соціальні медіа», «соціальні мережі» визначено ієрархію інформаційного простору, запропоновано їх класифікацію.
На сучасному етапі розвитку медіабізнесу поряд із традиційними медіа на ринку з’явилися й активно розвиваються нові. Їх появі сприяв розвиток цифрових, інформаційних і мережевих технологій та комунікацій. Синтез розвитку новітніх технологій та трансформаційних процесів, що відбуваються під його впливом у сучасних комунікаціях та традиційній журналістиці, дозволяє розглядати нові медіа як різноманітну за формою інтерактивну медіапродукцію (послуги), що поширюється через мережу Інтернет, наділену комунікаційними властивостями, яка одночасно є мас-медіа і засобом соціальної комунікації.
До основних ознак, що відрізняють нові медіа від традиційних, можна віднести: інтерактивність; персоналізацію інформації; гнучкість форми, змісту й використання; потоковість споживання контенту й необмеженість у його обсязі, просторі, формі комунікації; можливості редагування й вилучення інформації після її розміщення; оперативність надання й оновлення інформації; практично відсутність цензури й модерації.
На основі вивчення сучасного медіаринку запропоновано таку класифікацію нових медіа: професійні інтернет-ЗМІ (інтернет-видання: онлайн газети, журнали, сайти інформаційних агенцій, сайти новин, групи новин; інтернет-телебачення, інтернет-радіо); онлайнові ігри та віртуальні світи; соціальні медіа (соціальні мережі, блоги, медіахостинги, інтернет-енциклопедії тощо).
Розвиток інформаційних технологій спричиняє трансформацію процесів комунікації у суспільстві. Нові медіа є феноменом сучасного інформаційного простору, які поєднують у собі різні за природою явища і процеси (мас-медіа—засіб комунікації, споживач—автор контенту, конвергенція—дивергенція), та динамічно змінюються, що зумовлює актуальність подальших досліджень.
Посилання
Kaplan, A. & Haenlein, M. (2010). User sof the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68 [in English].
Manovich, L. (2002). The Language of New Media. Cambridge: MITPress, 310 [in English].
Kyslova, O. M. & Berdnik, K. O. (2015). Novi media yak komunikatyvni tekhnolohii XXI stolittia: naslidky merezhevizatsii ta intelektualizatsii komunikatsii [New media as communicative technologies of the XXI century: the consequences of networking and intellectualization of communications]. Odesa: Odeskyi natsionalnyi universytet imeni I. I. Mechnikova, 277–288 [in Ukrainian].
Jenkins, H. (2004). The cultural logic of media convergence. International journal of cultural studies 7.1, 33–43 [in English].
Fedorchuk, L. P. (2010). Zhurnalist konverhentnoi redaktsii: novi vyklyky profesii [Journalist of convergent editorial: new challenges of the profession]. Journal of Visn. Zhytomyr.derzh. un-tu im. I. Franka, 54, 209–212 [in Ukrainian].
Crosbie, V. What is new media? Retrieved from http://rebuildingmedia. corante.com/archives/2006/04/27/what_is_ new_media.php [in English].
Vikipediia [Wikipedia]. Retrieved from http://uk. wikipedia.огg/wіkі/Нові_медіа [in Ukrainian].
Nabokih, U. & Semenov, A. Obzor razvitija novyh media v zarubezhnoj praktike [Review of the development of new media in foreign practice]. Journal of GrandPrix. Retrieved from http://www.takegrandprix.ru/articles/doc112.html [in Russian].
Webopedia / newmedia. Retrieved from http://www.webopedia.com/TERM/N/new_media.html [in English].
Shulha, M. I. Systema sotsialnykh media u protsesi intehratsii u marketynhovi komunikatsii [The system of social media in the process of integration in marketing communications]. Retrieved from http://naub.org.ua/?p=1245 [in Ukrainian].
Novye media i sotsial’nye media [New media and social media]. Retrieved from http://infotech.org.ua/node/134 [in Russian].
Chto takoe novye media? [What is new media?]. Retrieved from http://miw.by/post/200 [in Russian].
Cavazza, F. Social Media Landscape 2014. Retrieved from http://www.fredcavazza.net/2014/05/22/social-media-landscape-2014 [in English].
Lobovikova, O. O. & Melnikov, A. S. (2011). Sotsialni merezhi yak fenomen informatsiinoho suspilstva [Social networks as a phenomenon of the information society]. Journal of Visnyk Lvivskoho universytetu, 5, 154–160 [in Ukrainian].
Scott, J. (2000). Social Network Analysis. Newberry Park, CA: Sage, 275 [in English].
Mal’tseva, D. (2012). Istoki kontseptsii sotsial’nykh setey v sotsiologii [Origins of the concept of social networks in sociology]. Journal of Vestnik RGGU. Seriya ‘Sotsiologiya’, 2. [Електронний ресурс]. Retrieved from https://www.academia.edu/7753335/Мальцева_Д.В._Истоки_концепции_социальных_сетей_в_социологии_Вестник_РГГУ_выпуск_2_Социология_2012 [in Russian].
Vidy sotsial’nykh setey: klassifikatsiya i predstaviteli [Types of social networks: classification and representatives]. Retrieved from http://darksiteofmarketing.com/stati/vidy-socialnyh-setei-klassifikacija-i-predstaviteli.html [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Zoia Hryhorova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.