Новини сепаратистських інтернет-медіа в інформаційній війні проти України

Автор(и)

  • Світлана Борисівна Фіялка Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського), Україна https://orcid.org/0000-0002-1855-7574

DOI:

https://doi.org/10.20535/2077-7264.1(55).2017.84323

Ключові слова:

інформаційна війна, новини, маніпуляція, медіа, гіперболізація, українське суспільство, українська державність

Анотація

Досліджено медійну політику терористичних угруповань, яка стала одним з інструментів ведення гібридної війни в Україні. Виділено тематичні групи новин, що становлять звичний порядок денний сепаратистських новинних сайтів: гіперболізація економічних, політичних, соціальних та інших негараздів в Україні; «криваві злочини» українських «карателів»; деморалізація Збройних сил України (суїциди, низький рівень військової дисципліни); «досягнення» самопроголошених республік, «подвиги» ополченців; повідомлення про успіхи Росії в економіці, зовнішній політиці тощо; критика США; негатив про ставлення в Україні до бійців АТО та волонтерів; критика ставлення в Україні до внутрішніх переселенців, російської мови. Обґрунтовано необхідність та запропоновано напрями інформаційно-роз’яснювальної роботи серед населення, виховних, просвітницьких заходів, які б об’єднували українське суспільство навколо ідеї української державності.

Тож в Україні назріла потреба у формуванні медіапросьюмеризму, тобто компетентного медіаспоживання, яке виявляється в здатності аналітично вибирати, перевіряти, порівнювати, оцінювати й декодувати медіапродукти. Слід запровадити комплексну програму захисту громадян країни від деструктивних впливів інформаційної війни, забезпечити масову просвіту населення. Потрібно навчати медіаспоживачів фільтрувати інформацію та перевіряти її, проглядати хоча б кілька джерел, а не хапатися за один канал або сайт, відстежувати свій психоемоційний стан після контакту з медіа, адже показником вторгнення психічного вірусу є: підвищена емоційність, немотивована агресія, роздратування, навала деструктивних думок або апатія, депресія, пригніченість. Необхідно проводити семінари з інформаційної грамотності серед різних цільових груп: вимушені переселенці з Донецької та Луганської областей, поранені військові в госпіталі, учасники АТО, лікарі, педагоги, студенти вишів, школярі, пенсіонери. Кожен громадянин має опанувати механізми критичного осмислення й коригування інформації, уміннями інтерпретувати, аналізувати та оцінювати медіатексти, розуміти їхню суть, адресну спрямованість, мету, викривати приховане значення та шкідливий вплив, критично ставитися до постів, у яких наявні панічні настрої.

Біографія автора

Світлана Борисівна Фіялка, Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського)

к.н. із соц. комунікацій, доцент, кафедра видавничої справи та редагування

Посилання

Darczewska, J. (2014). The anatomy of Russian information warfare. The Crimean operation, a case study. Journal of Point of view, 42, 5–37 [in English].

Levin Jaitner, M. (2015). Russian Information Warfare: Lessons from Ukraine.Tallin,Estonia: CCDCOE [in English].

Meister, S. (2016). The Roots and Instruments of Russia’s Disinformation Campaign. Retrieved October 11, 2016, from http://www.transatlanticacademy.org/sites/default/files/publications/Meister_IsolationPropoganda_Apr16_web_1.pdf10 [in English].

Aro, J. (2016). The cyberspace war: propaganda and trolling as warfare tool. Journal of European View, 15(http://link.springer.com/journal/12290/15/1/page/1">1), 121–132 [in English].

Mahda, Ye. (2015). Hibrydna viyna: vyzhyty i peremohty [Hybrid Warfare: survive and win].Kharkiv,Ukraine: Vivat [in Ukrainian].

http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=A=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9C%D0%B0%D0%B3%D0%B4%D0%B0%20%D0%84$">Mahda, Ye. (2014). Vyklyky hibrydnoyi viyny: informatsiynyy vymir [Сhallenges of Hybrid Warfare: information aspect]. Journal of Naukovi zapysky Instytutu zakonodavstva Verkhovnoyi Rady Ukrayiny — Scientific notes the Institute of Legislation of Verkhovna Rada of Ukraine, 5, 138–142 [in Ukrainian].

Horbulin, V. (2014). ‘Hibrydna viina’ yak klyuchovyi instrument rosiiskoi heostratehii revanshu [Hybrid warfare as a key instrument of Russian revenge geostrategy]. Journal of Stratehichni priorytety, 4, 5–12 [in Ukrainian].

Chernysh, V. (2014). Shcho vidbuvaietsia na Skhodi Ukrainy. Shche raz pro terminolohiiu [What is happening in eastern Ukraine. Once again on terminology]. Retrieved October 11, 2016, from http://osvita.mediasapiens.ua/media_law/law/scho_vidbuvaetsya_na_skhodi_ukraini_sche_raz_pro_terminologiyu/ [in Ukrainian].

http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=A=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%A1%D0%BC%D0%BE%D0%BB%D0%B0%20%D0%9B$">Smola, L. Ye. (2015). Aspekty neliniinoi viiny v konteksti ukrainsko-rosiiskoho konfliktu na Donbasi [The aspects of nonlinear warfare in the context of Ukrainian-Russian conflict in Donbas]. Journal of Naukovyy chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 22: Politychni nauky ta metodyka vykladannia sotsialno-politychnykh dystsyplin — The scientific journal of the Dragomanov National Pedagogical University. Series 22: Political science and methods of teaching social and political subjects, 16, 74–78 [in Ukrainian].

Harris, R. (2003). Psiholohiia massovikh kommunikatsii [Psychology of Mass Communication]. Sankt-Peterburg: Russia: Praym-Evroznak [in Russian].

Cohen, B. (1963). The Press and Foreign Policy. Princeton: Princeton University Press [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-05-15

Як цитувати

Фіялка, С. Б. (2017). Новини сепаратистських інтернет-медіа в інформаційній війні проти України. Технологія і техніка друкарства, (1(55), 73–87. https://doi.org/10.20535/2077-7264.1(55).2017.84323

Номер

Розділ

Соціальні комунікації