Досвід українських редакцій в адаптуванні медіа до кризи

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.20535/2077-7264.4(82).2023.301151

Ключові слова:

історія медіа, електронні медіа, редагування, монетизація, війна, національна пам’ять, криза

Анотація

Проаналізовано діяльність різних кластерів українських медіа в контексті їх адаптації до кризових умов воєнного часу. Виокремлено такі складники діяльності медіа як дистанційна робота, залучення коштів читачів, орієнтація на новинні матеріали. Вказані засоби можуть сприяти адаптації галузевих медіа до кризових умов, реалізовувати нові інформаційні запити авдиторії.

Осмислення досвіду редакцій медіа воєнного часу є важливим з точки зору фіксування змін, які раніше відбулися в українських медіа. Попри те, що українські науковці неодноразово зверталися до теми діяльності медіа у кризових умовах, осмислення досвіду українських медіабрендів є нагальним з точки зору адаптування медіа до несприятливих умов для функціонування медіа.

Проаналізовано діяльність різних кластерів українських медіа в контексті адаптації до кризових умов воєнного часу. Виокремлено такі складники діяльності медіа як дистанційна робота, залучення коштів читачів, орієнтація на новинні матеріали. Вказані засоби можуть сприяти адаптації галузевих медіа до кризових умов, реалізовувати нові інформаційні запити авдиторії.

Виокремлено зростання ролі передплати й благодійних внесків як джерел доходів для редакцій як провідну тенденцію на фоні зниження рекламної активності медіа. Редакції медіа з великими показниками охоплення прагнуть залучити читачів до фінансування видання через механізми передплати доступу або створення преференцій, редакції локальних видань залучають благодійну допомогу.

Встановлено, що медіа змінюють тематику відповідно до обставин, в яких перебуває їх авдиторія: зміни соціального статусу, місцеперебування читачів видання мотивують редакції локальних медіа зважати на нові обставини при публікації контенту. Ключовими для видань залишаються теми функціонування органів державної влади та перебігу подій на фронті, але актуалізовано в медіапросторі і питання збереження національної пам’яті про події, формування української ідентичності, збереження здоров’я та життя читачів. У багатьох медіа відбувається розширення тематики за рахунок детальнішого висвітлення питань залучення громадян до оборони України. У статтях жіночих медіа нові публікації присвячені благодійним ініціативам, діяльності українських діячів. Ключовими викликами для медіа залишаються конкуренція за увагу читача у полі соціальних мереж, боротьба з дезінформацією та пошук фінансування.

Біографії авторів

Лідія Євстахіївна Смола, НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського

д-р політ. наук, проф., кафедра видавничої справи і редагування

Олена Миколаївна Левчук, НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського

канд. філол. наук, доц., кафедра видавничої справи та редагування

Посилання

Hotsur, O., & Popil, D. (2022). Kryzovi periody rynku drukovanykh media Ukrainy (2000–2022 rr.) [Crisis periods of the printed media market of Ukraine (2000–2022)]. Bulletin of Lviv Polytechnic National University: journalism, 2, 38–45. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnulpjn_2022_2_7 [in Ukrainian].

Myroniuk, D. (2015). Kontseptsiia vydannia — v umovakh vyzhyvannia [Concept of Edition — in Survival Conditions]. Scientific Bulletin of the International Humanities University, Philology, 2(19), 174–176. Retrieved from http://www.vestnik-philology.mgu.od.ua/archive/v19/part_2/49.pdf [in Ukrainian].

Kovinko, O. M., Pavlyuk, N. M., & Topchiy, T. V. (2016), Suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku rynku drukovanoi reklamy v Ukraini [Current state and prospects of the market in Ukraine print advertising]. Economy and society, 3, 210–213. Retrieved from https://economyandsociety.in.ua/journals/3_ukr/37.pdf [in Ukrainian].

Kalina, I., & Danylina, О. (2023). Funktsionuvannia rehionalnykh zasobiv masovoi informatsii v nebezpekovykh ta karantynnykh umovakh [Functioning of regional mass media in dangerous and quarantine conditions]. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Philology, 1(6), 64–68. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2023.1.10 [in Ukrainian].

Trishchuk, O., & Gritsenko, O. (2021). Dovira ukrainskykh korystuvachiv do internet-media v umovakh kryzy, sprychynenoi pandemiieiu COVID-19 [Ukrainian users’ trust to internet media in the crisis caused by the COVID-19 pandemic]. Printing Horizon, 1(9), 74–86. https://doi.org/10.20535/2522-1078.2021.1(9).240609.

Tsurina, E. (2023). Kontentni transformatsii internet-vydannia DOU v umovakh voiennoho stanu [Content transformations in DOU during martial law]. Bulletin of the Book Chamber, 11, 11–16 [in Ukrainian].

Oltarzhevskyi, D. (2022). Korporatyvni komunikatsii v Ukraini v umovakh viiny z rosiieiu [Corporate Communications in Ukraine in the Conditions of the War with russia]. Scientific Notes of the Institute of Journalism, 2(81), 74–85. https://doi.org/10.17721/2522-1272.2022.81.5 [in Ukrainian].

Riaboshtan, I. (2021, November 24). Monetyzatsiia media: yak pratsiuvaty z reklamoiu, peivolom, peredplatoiu ta tsyfrovymy instrumentamy. Detector media. Retrieved from https://detector.media/rinok/article/194124/2021-11-24-monetyzatsiya-media-yak-pratsyuvaty-z-reklamoyu-peyvolom-peredplatoyu-ta-tsyfrovymy-instrumentamy/ [in Ukrainian].

Hotsur, O. (February–September 2022). Osoblyvosti funktsionuvannia mediarynku Ukrainy v umovakh viiny (liuty–veresen 2022 roku) [Peculiarities of the functioning of the media market of Ukraine in conditions of war (February–September 2022)]. Communications and communicative technologies, 22, 47–53. DOI: 10.15421/292205 [in Ukrainian].

Mapa rekomendovanykh media [Map of recommended media]. Retrieved from https://map.detector.media/ [in Ukrainian].

Skoruk, O. (2020). Kryzovi komunikatsii pid chas pandemii COVID-19 [Crisis communications during the COVID-19 pandemic]. Proceedings of Scientific Works of Cherkasy State Technological University. Series Economic Sciences, 59, 118–123. DOI: 10.24025/2306-4420.1.59.2020.221023 [in Ukrainian].

Fisenko, T. (2021). Zmina paradyhmy kryzovykh komunikatsii u period pandemii COVID-19 (na prykladi Ukrainy) [Changing the paradigm of crisis communications in COVID-19 pandemic period (on the example of Ukraine)]. Printing Horizon, 1–2 (9–10), 106–120 [in Ukrainian].

Dynamika doviry sotsialnym instytutsiiam u 2021–2023 rokakh [Dynamics of trust in social institutions in 2021–2023]. Kyivskyi mizhnarodnyi instytut sotsiolohii (KMIS). Retrieved from https://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=1335&page=1 [in Ukrainian].

Yanytskyi, A. (2019, July 1). Yak media mozhut povernuty doviru avdytorii. MediaLab. Retrieved from https://medialab.online/news/dovirasevgil/ [in Ukrainian].

Dosenko, A. (2023). Telegram-kanaly yak platformy dlia poshyrennia kontentu v Ukraina za chasiv viiny [Telegram channels as a platform for the distribution of content in Ukraine during the war]. Printing Horizon, 2(14), 54–65 https://doi.org/10.20535/2522-1078.2023.2(14).295207/ [in Ukrainian].

Shulska, N., & Zinchuk, R. (2022). Mediamanipuliatsii v umovakh rosiisko-ukrainskoi viiny [Media manipulations in the conditions of Russian-Ukrainian war (case study of local mass media)]. South archive (philological sciences), 90, 68–76. https://doi.org/10.32999/ksu2663-2691/2022-90-9 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-30

Як цитувати

Смола, Л. Є., & Левчук, О. М. (2023). Досвід українських редакцій в адаптуванні медіа до кризи . Технологія і техніка друкарства, (4(82), 108–116. https://doi.org/10.20535/2077-7264.4(82).2023.301151

Номер

Розділ

Видавнича справа та редагування