Онлайн-навчання редакторської майстерності: огляд українських і зарубіжних онлайн-курсів
DOI:
https://doi.org/10.20535/2077-7264.2(76).2022.259358Ключові слова:
онлайн-навчання, онлайн-курс, МВОК, редактор, редагування, редакторська майстерність, видавнича справаАнотація
У статті розглянуто змістове наповнення та принципи функціонування українських та зарубіжних онлайн-курсів для опанування редакторської майстерності. Під час навчання онлайн редактор може здобути нові фахові знання або ж підвищити свою кваліфікацію. Такі курси забезпечують гнучкість навчання та задовольняють потребу редактора в безперервному професійному вдосконаленні в умовах пандемії COVID-19 та військових дій в Україні. Мета статті — узагальнити український і зарубіжний досвід онлайн-навчання редакторської майстерності, дослідивши тематичне наповнення сучасних професійних онлайн-курсів. У науковій розвідці було використано аналітико-синтетичний, структурно-функціональний методи дослідження, а також типологічний аналіз для виокремлення тематико-типологічних груп онлайн-курсів. Ми розглянули освітні програми 13 українських та зарубіжних онлайн-курсів, де під час навчання студенти мають змогу ознайомитися з основами редакторського фаху, обов’язками редактора у видавництві, композиційним, мовностилістичним редагуванням, з процесом коректури тексту. Крім того, майбутні фахівці розвивають такі навички, як креативність, критичне мислення, уміння передбачати результат своєї діяльності, планувати власну роботу та діяльність видавничого колективу, швидко і гнучко реагувати на нові тенденції у професії. Однак ґрунтовну системну підготовку редактори можуть здобути лише у ЗВО, де навчання редакторської майстерності триває довше та є більш фундаментальним. На відміну від освіти в університеті, онлайн-курси дають лише фрагментарні знання та не можуть сформувати в редактора цілісної картини редакторської професії.
Посилання
Batsurovska, I. (2019). Teoretychni i metodychni zasady osvitnio-naukovoii pidhotovky mahistriv v umovakh masovykh vidkrytykh dystantsiinykh kursiv [Theoretical and methodological principles of educational and scientific training of masters in the conditions of mass open distance courses]. PhD dissertation (Pedagogy). Ivan Franko Zhytomyr State University, Zhytomyr [in Ukrainian].
Petrenko, S. (2020). Sutnist ta osoblyvosti ukrainskykh platform masovykh vidkrytykh onlain-kursiv (MVOK) [The essence and features of Ukrainian platforms of mass open online courses (MOOC)]. Innovatyka u vykhovanni, 11(2), 165−173 [in Ukrainian].
Littlejohn, A. (2013). Understanding massive open online courses. CEMCA EdTech notes. Retrieved from http://cemca.org.in/ckfinder/userfiles/files/ EdTech%20Notes%202_Littlejohn_final_1June2013.pdf.
Ilchenko, V., Pikul, K., Sizova, L. & et al. (2021). Perevahy i nedoliky dystantsiinoho navchannia [Advantage and disadvantage of on-line education]. Realii, problemy ta perspektyvy vyshchoii medychnoii osvity, 114−115 [in Ukrainian].
Sharova, T., & Sharova, S. (2018). Masovi vidkryti onlain-kursy yak mozhlyvist pidvyshchennia konkurentospromozhnosti fakhivtsia [Mass open online courses as an opportunity to increase the competitiveness of the specialist]. Molodyi vchenyi, 9.1(61.1), 137−140 [in Ukrainian].
Tepla, M. (2010). Masovi vidkryti onlain-kursy v Ukraiini: suchasni tendentsii rozvytku, mozhlyvosti ta dosiahnennia [Mass open online courses in Ukraine: current trends, opportunities and achievements]. Retrieved from https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/20402/82-84.pdf;jsessionid=33365A4B184FB12A0B78E50C688DD98D?sequence=1 [in Ukrainian].
Osetsky, V., & Tatomir, I. (2017). Rol masovykh vidkrytykh onlain-kursiv u suchasnomu ‘Osvitnomu landshafti’ [The role of mass open online courses in the modern ‘Educational landscape’]. Ekonomika Ukrainy, 12(673), 86−98 [in Ukrainian].
Banks, С., & Meinert, Е. (2016). The acceptability of MOOC certificate in the workplace. International Conference e-Learning, 215−218.
Dereza, O. (2020). Metody navchannia onlain [The online educational methods]. Zbirnyk naukovo-metodychnykh prats ‘Udoskonalennia osvitno-vykhovnoho protsesu v zakladi vyshchoi osvity’. TDATU imeni Dmytra Motornoho, 82−90 [in Ukrainian].
Fiialka, S. (2015). Suchasni tekhnolohii navchannia v redaktorskii osviti [Modern learning technologies in editorial education]. Obrii drukarstva, 1(4), 188−200 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Світлана Борисівна Фіялка, Тамара Григорівна Гончарук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.