Онлайн-навчання редакторської майстерності: огляд українських і зарубіжних онлайн-курсів

Автор(и)

  • Світлана Борисівна Фіялка НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, Україна http://orcid.org/0000-0002-1855-7574
  • Тамара Григорівна Гончарук НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20535/2077-7264.2(76).2022.259358

Ключові слова:

онлайн-навчання, онлайн-курс, МВОК, редактор, редагування, редакторська майстерність, видавнича справа

Анотація

У статті розглянуто змістове наповнення та принципи функціонування українських та зарубіжних онлайн-курсів для опанування редакторської майстерності. Під час навчання онлайн редактор може здобути нові фахові знання або ж підвищити свою кваліфікацію. Такі курси забезпечують гнучкість навчання та задовольняють потребу редактора в безперервному професійному вдосконаленні в умовах пандемії COVID-19 та військових дій в Україні. Мета статті — узагальнити український і зарубіжний досвід онлайн-навчання редакторської майстерності, дослідивши тематичне наповнення сучасних професійних онлайн-курсів. У науковій розвідці було використано аналітико-синтетичний, структурно-функціональний методи дослідження, а також типологічний аналіз для виокремлення тематико-типологічних груп онлайн-курсів. Ми розглянули освітні програми 13 українських та зарубіжних онлайн-курсів, де під час навчання студенти мають змогу ознайомитися з основами редакторського фаху, обов’язками редактора у видавництві, композиційним, мовностилістичним редагуванням, з процесом коректури тексту. Крім того, майбутні фахівці розвивають такі навички, як креативність, критичне мислення, уміння передбачати результат своєї діяльності, планувати власну роботу та діяльність видавничого колективу, швидко і гнучко реагувати на нові тенденції у професії. Однак ґрунтовну системну підготовку редактори можуть здобути лише у ЗВО, де навчання редакторської майстерності триває довше та є більш фундаментальним. На відміну від освіти в університеті, онлайн-курси дають лише фрагментарні знання та не можуть сформувати в редактора цілісної картини редакторської професії.

Біографії авторів

Світлана Борисівна Фіялка, НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського

канд. наук із соц. ком., доц., кафедра видавничої справи та редагування

Тамара Григорівна Гончарук, НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського

студентка

Посилання

Batsurovska, I. (2019). Teoretychni i metodychni zasady osvitnio-naukovoii pidhotovky mahistriv v umovakh masovykh vidkrytykh dystantsiinykh kursiv [Theoretical and methodological principles of educational and scientific training of masters in the conditions of mass open distance courses]. PhD dissertation (Pedagogy). Ivan Franko Zhytomyr State University, Zhytomyr [in Ukrainian].

Petrenko, S. (2020). Sutnist ta osoblyvosti ukrainskykh platform masovykh vidkrytykh onlain-kursiv (MVOK) [The essence and features of Ukrainian platforms of mass open online courses (MOOC)]. Innovatyka u vykhovanni, 11(2), 165−173 [in Ukrainian].

Littlejohn, A. (2013). Understanding massive open online courses. CEMCA EdTech notes. Retrieved from http://cemca.org.in/ckfinder/userfiles/files/ EdTech%20Notes%202_Littlejohn_final_1June2013.pdf.

Ilchenko, V., Pikul, K., Sizova, L. & et al. (2021). Perevahy i nedoliky dystantsiinoho navchannia [Advantage and disadvantage of on-line education]. Realii, problemy ta perspektyvy vyshchoii medychnoii osvity, 114−115 [in Ukrainian].

Sharova, T., & Sharova, S. (2018). Masovi vidkryti onlain-kursy yak mozhlyvist pidvyshchennia konkurentospromozhnosti fakhivtsia [Mass open online courses as an opportunity to increase the competitiveness of the specialist]. Molodyi vchenyi, 9.1(61.1), 137−140 [in Ukrainian].

Tepla, M. (2010). Masovi vidkryti onlain-kursy v Ukraiini: suchasni tendentsii rozvytku, mozhlyvosti ta dosiahnennia [Mass open online courses in Ukraine: current trends, opportunities and achievements]. Retrieved from https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/20402/82-84.pdf;jsessionid=33365A4B184FB12A0B78E50C688DD98D?sequence=1 [in Ukrainian].

Osetsky, V., & Tatomir, I. (2017). Rol masovykh vidkrytykh onlain-kursiv u suchasnomu ‘Osvitnomu landshafti’ [The role of mass open online courses in the modern ‘Educational landscape’]. Ekonomika Ukrainy, 12(673), 86−98 [in Ukrainian].

Banks, С., & Meinert, Е. (2016). The acceptability of MOOC certificate in the workplace. International Conference e-Learning, 215−218.

Dereza, O. (2020). Metody navchannia onlain [The online educational methods]. Zbirnyk naukovo-metodychnykh prats ‘Udoskonalennia osvitno-vykhovnoho protsesu v zakladi vyshchoi osvity’. TDATU imeni Dmytra Motornoho, 82−90 [in Ukrainian].

Fiialka, S. (2015). Suchasni tekhnolohii navchannia v redaktorskii osviti [Modern learning technologies in editorial education]. Obrii drukarstva, 1(4), 188−200 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-05

Як цитувати

Фіялка, С. Б., & Гончарук, Т. Г. (2022). Онлайн-навчання редакторської майстерності: огляд українських і зарубіжних онлайн-курсів. Технологія і техніка друкарства, (2(76), 56–65. https://doi.org/10.20535/2077-7264.2(76).2022.259358

Номер

Розділ

Видавнича справа та редагування