Методи та показники оцінки рівня розвитку видавничо-поліграфічних підприємств

Автор(и)

  • Алла Володимирівна Кваско Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського), Україна https://orcid.org/0000-0002-7726-4501

DOI:

https://doi.org/10.20535/2077-7264.1(63).2019.167548

Ключові слова:

розвиток, оцінювання розвитку, конкурентоспроможність, потенціал, індикатор, система показників, видавничо-поліграфічні підприємства

Анотація

У статті розглянуто методи оцінки рівня розвитку підприємств, охарактеризовано групи показників (індикаторів), що використовуються при оцінці розвитку суб’єктів господарювання та сформовано систему показників оцінки рівня розвитку видавничо-поліграфічних підприємств з урахуванням галузевих особливостей.

Одним з етапів ефективного управління розвитком підприємства є правильна й об’єктивна оцінка рівня його розвитку. Підходи до оцінки розвитку організації групують за спрямованістю аналізу окремих показників (конкурентоздатність, етап життєвого циклу підприємства, інтегральний показник розвитку, реалізація потенціалу), за методами якісної та кількісної оцінки. Методи можуть ґрунтуватись на визначенні сильних і слабких сторін підприємства, переваг над іншими суб’єктами господарювання та виявленні його потенційних можливостей. Оцінювання ефективності управління розвитком підприємства відбувається на основі інтегрального показника ефективності або на основі системи критеріїв та показників.

Проте основним питанням є вибір системи показників, на основі яких відбуватиметься оцінка, і можливість врахування галузевих особливостей. Для видавничо-поліграфічних підприємств доцільним є формування груп показників за напрямами оцінки основних видів бізнес-процесів, а саме: виробничі, фінансові, маркетингові. Виробничі бізнес-процеси включатимуть показники трьох напрямів оцінки: використання ресурсів, тривалості циклу (виробничого або видавничого), результативності основної діяльності (за відносними показниками). Фінансові бізнес-процеси оцінюватимуться за показниками фінансової стійкості, ліквідності, ділової активності та ефективності діяльності. Маркетингові бізнес-процеси передбачатимуть оцінку конкурентних переваг, включаючи імідж підприємства й частку ринку; результативність збутової діяльності, яку характеризуватимуть рентабельність продажів та коефіцієнт відвантаження/реалізації готової продукції, та ефективність маркетингових заходів.

Біографія автора

Алла Володимирівна Кваско, Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського)

канд. екон. наук, доцент, кафедра менеджменту видавничо-поліграфічної галузі, заступник директора ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського із навчально-методичної роботи

Посилання

Ponomarenko, V. S. & Trydid, O. M. & Kyzym, M. O. (2003). Stratehiia rozvytku pidpryiemstva v umovakh kryzy. Kharkiv: Vydavnychyi Dim ‘INZhEK’, 328 p. [in Ukrainian].

Raievnieva, O. V. (2006). Upravlinnia rozvytkom pidpryiemstva: metodolohiia, mekhanizmy, modeli: monohrafiia. Kharkiv: Vydavnychyi Dim ‘INZhEK’, 496 p. [in Ukrainian].

Shvydanenko, H. O. & Boichenko, K. S. (2015). Rozvytok pidpryiemstva: stratehichni namiry, ryzyky ta efektyvnist. Kyiv: KNEU, 231 p. Retrieved from http://ir.kneu.edu.ua/bitstream/2010/25228/1/rozvyt_pidpryem_15.pdf [in Ukrainian].

Boichenko, K. S. (2014). Metodychnyi instrumentarii otsiniuvannia rozvytku pidpryiemstva. Journal of Visnyk ZhDTU, 3(69), 18–25. Retrieved from http://doi.org/10.26642/jen-2014-3(69)-18-26 [in Ukrainian].

Feshchur, R. V. & Samuliak, V. Yu. (2010). Hrupy pokaznykiv (indykatoriv) otsiniuvannia rivnia rozvytku pidpryiemstv. Journal of Visnyk Natsionalnoho universytetu ‘Lvivska politekhnika’. Lviv: Vyd-vo Lvivska politekhnika, 691, 231–239. Retrieved from https://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/10053 [in Ukrainian].

Samuliak, V. Yu. & Feshchur, R. V. (2008). Otsiniuvannia rivnia rozvytku pidpryiemstv. Journal of Lohistyka: Visnyk NU Lvivska politekhnika, 633, 627–636. Retrieved from https://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/631 [in Ukrainian].

Pohorielov, Yu. S. (2010). Otsiniuvannia ta modeliuvannia rozvytku pidpryiemstva. Luhansk: Hlobus, 512 p. [in Ukrainian].

Tymoshchuk, M. R. & Kuzmin, O. Ye. & Feshchur, R. F. & Shuliar, R. V. & Podolchak, N. Yu. & Oleksiv, I. B. (2007). Planuvannia sotsialno-ekonomichnoho rozvytku pidpryiemstv. Kyiv: UBS NBU, 449 p. [in Ukrainian].

Zhylinska, L. O. & Rozumchuk, O. O. (2014). Teoretychni aspekty shchodo upravlinnia rozvytkom pidpryiemstva. Journal of Upravlinnia ekonomikoiu: teoriia ta praktyka, 2014, 94–106. Retrieved from https://nbuv.gov.ua/UJRN/Ue_2014_2014_9 [in Ukrainian].

Efremov, L. I. (1998). Strategiya biznesa. Kontseptsii i metody planirovaniya. Moskva: Finpress, 334 p. [in Russian].

Burmaka, M. M. & Burmaka, T. M. (2011). Upravlinnia rozvytkom pidpryiemstva (na prykladi pidpryiemstv budivelnoi haluzi). Kharkiv: KhNADU, 204 p. Retrieved from http://eprints.kname.edu.ua/23548/1 [in Ukrainian].

Drahan, O. I. (2006). Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv: teoretychni aspekty. Kyiv: DAKKKiM, 144 p. [in Ukrainian].

Saienko, M. H. (2006). Stratehiia pidpryiemstva. Ternopil: Ekonomichna dumka, 390 p. [in Ukrainian].

Timonin, O. M. & Dikhtiarenko, K. V. (2016). Otsinka rozvytku promyslovoho pidpryiemstva. Kharkiv: KhNEU im. S. Kuznetsia, 188 p. Retrieved from https://www.repository.hneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16954 [in Ukrainian].

Norton, D. & Kaplan, R. (2010). Sbalansirovannaya sistema pokazateley. Ot strategi k deystviyu. Moscow: Olimp-Biznes, 320 p. [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-09

Як цитувати

Кваско, А. В. (2019). Методи та показники оцінки рівня розвитку видавничо-поліграфічних підприємств. Технологія і техніка друкарства, (1(63), 58–69. https://doi.org/10.20535/2077-7264.1(63).2019.167548

Номер

Розділ

Менеджмент виробництва