Методи та показники оцінки рівня розвитку видавничо-поліграфічних підприємств
DOI:
https://doi.org/10.20535/2077-7264.1(63).2019.167548Ключові слова:
розвиток, оцінювання розвитку, конкурентоспроможність, потенціал, індикатор, система показників, видавничо-поліграфічні підприємстваАнотація
У статті розглянуто методи оцінки рівня розвитку підприємств, охарактеризовано групи показників (індикаторів), що використовуються при оцінці розвитку суб’єктів господарювання та сформовано систему показників оцінки рівня розвитку видавничо-поліграфічних підприємств з урахуванням галузевих особливостей.
Одним з етапів ефективного управління розвитком підприємства є правильна й об’єктивна оцінка рівня його розвитку. Підходи до оцінки розвитку організації групують за спрямованістю аналізу окремих показників (конкурентоздатність, етап життєвого циклу підприємства, інтегральний показник розвитку, реалізація потенціалу), за методами якісної та кількісної оцінки. Методи можуть ґрунтуватись на визначенні сильних і слабких сторін підприємства, переваг над іншими суб’єктами господарювання та виявленні його потенційних можливостей. Оцінювання ефективності управління розвитком підприємства відбувається на основі інтегрального показника ефективності або на основі системи критеріїв та показників.
Проте основним питанням є вибір системи показників, на основі яких відбуватиметься оцінка, і можливість врахування галузевих особливостей. Для видавничо-поліграфічних підприємств доцільним є формування груп показників за напрямами оцінки основних видів бізнес-процесів, а саме: виробничі, фінансові, маркетингові. Виробничі бізнес-процеси включатимуть показники трьох напрямів оцінки: використання ресурсів, тривалості циклу (виробничого або видавничого), результативності основної діяльності (за відносними показниками). Фінансові бізнес-процеси оцінюватимуться за показниками фінансової стійкості, ліквідності, ділової активності та ефективності діяльності. Маркетингові бізнес-процеси передбачатимуть оцінку конкурентних переваг, включаючи імідж підприємства й частку ринку; результативність збутової діяльності, яку характеризуватимуть рентабельність продажів та коефіцієнт відвантаження/реалізації готової продукції, та ефективність маркетингових заходів.Посилання
Ponomarenko, V. S. & Trydid, O. M. & Kyzym, M. O. (2003). Stratehiia rozvytku pidpryiemstva v umovakh kryzy. Kharkiv: Vydavnychyi Dim ‘INZhEK’, 328 p. [in Ukrainian].
Raievnieva, O. V. (2006). Upravlinnia rozvytkom pidpryiemstva: metodolohiia, mekhanizmy, modeli: monohrafiia. Kharkiv: Vydavnychyi Dim ‘INZhEK’, 496 p. [in Ukrainian].
Shvydanenko, H. O. & Boichenko, K. S. (2015). Rozvytok pidpryiemstva: stratehichni namiry, ryzyky ta efektyvnist. Kyiv: KNEU, 231 p. Retrieved from http://ir.kneu.edu.ua/bitstream/2010/25228/1/rozvyt_pidpryem_15.pdf [in Ukrainian].
Boichenko, K. S. (2014). Metodychnyi instrumentarii otsiniuvannia rozvytku pidpryiemstva. Journal of Visnyk ZhDTU, 3(69), 18–25. Retrieved from http://doi.org/10.26642/jen-2014-3(69)-18-26 [in Ukrainian].
Feshchur, R. V. & Samuliak, V. Yu. (2010). Hrupy pokaznykiv (indykatoriv) otsiniuvannia rivnia rozvytku pidpryiemstv. Journal of Visnyk Natsionalnoho universytetu ‘Lvivska politekhnika’. Lviv: Vyd-vo Lvivska politekhnika, 691, 231–239. Retrieved from https://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/10053 [in Ukrainian].
Samuliak, V. Yu. & Feshchur, R. V. (2008). Otsiniuvannia rivnia rozvytku pidpryiemstv. Journal of Lohistyka: Visnyk NU ‘Lvivska politekhnika’, 633, 627–636. Retrieved from https://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/631 [in Ukrainian].
Pohorielov, Yu. S. (2010). Otsiniuvannia ta modeliuvannia rozvytku pidpryiemstva. Luhansk: Hlobus, 512 p. [in Ukrainian].
Tymoshchuk, M. R. & Kuzmin, O. Ye. & Feshchur, R. F. & Shuliar, R. V. & Podolchak, N. Yu. & Oleksiv, I. B. (2007). Planuvannia sotsialno-ekonomichnoho rozvytku pidpryiemstv. Kyiv: UBS NBU, 449 p. [in Ukrainian].
Zhylinska, L. O. & Rozumchuk, O. O. (2014). Teoretychni aspekty shchodo upravlinnia rozvytkom pidpryiemstva. Journal of Upravlinnia ekonomikoiu: teoriia ta praktyka, 2014, 94–106. Retrieved from https://nbuv.gov.ua/UJRN/Ue_2014_2014_9 [in Ukrainian].
Efremov, L. I. (1998). Strategiya biznesa. Kontseptsii i metody planirovaniya. Moskva: Finpress, 334 p. [in Russian].
Burmaka, M. M. & Burmaka, T. M. (2011). Upravlinnia rozvytkom pidpryiemstva (na prykladi pidpryiemstv budivelnoi haluzi). Kharkiv: KhNADU, 204 p. Retrieved from http://eprints.kname.edu.ua/23548/1 [in Ukrainian].
Drahan, O. I. (2006). Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv: teoretychni aspekty. Kyiv: DAKKKiM, 144 p. [in Ukrainian].
Saienko, M. H. (2006). Stratehiia pidpryiemstva. Ternopil: Ekonomichna dumka, 390 p. [in Ukrainian].
Timonin, O. M. & Dikhtiarenko, K. V. (2016). Otsinka rozvytku promyslovoho pidpryiemstva. Kharkiv: KhNEU im. S. Kuznetsia, 188 p. Retrieved from https://www.repository.hneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16954 [in Ukrainian].
Norton, D. & Kaplan, R. (2010). Sbalansirovannaya sistema pokazateley. Ot strategi k deystviyu. Moscow: Olimp-Biznes, 320 p. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Alla Kvasko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.