Побудова іміджу політиків з урахуванням психологічних архетипів під час президентських виборів у США 2016 року (на прикладі Дональда Трампа та Хілларі Клінтон)

Автор(и)

  • Аеліта Василівна Литвин Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського), Україна https://orcid.org/0000-0003-3897-6175

DOI:

https://doi.org/10.20535/2077-7264.1(59).2018.137872

Ключові слова:

архетипи, архетипічні образи, Трикстер, імідж, іміджмейкери, технології, політикум, вибори

Анотація

У статті представлено аналіз архетипів, що лягли в основу публічного іміджу Дональда Трампа і Хілларі Клінтон під час підготовки до президентських перегонів 2016 року. Архетипи розглянуто за Карлом Юнгом (до архетипів, яким К. Юнг приділив найбільшу увагу в своїх роботах, відносяться: Самість, Тінь, Аніма, Анімус, Персона), а також за сучасними визначеннями архетипів.

Особлива увага зосереджена на аналізі архетипу Трикстер, оскільки у ході дослідження виявлено, що саме цей архетип став основою побудови іміджу Дональда Трампа, який з самого початку позиціонував себе як неоднозначний політик, який не зважає на норми поведінки, руйнує стереотипи. Саме завдяки своїм досить різким висловлюванням, непередбачуваній поведінці, імпульсивним реакціям він швидко зумів привернути увагу суспільства до себе. ЗМК активно підхоплювали та розповсюджували всю інформацію про нього, адже це сприяло їхній популярності. У цьому випадку дивіденди були взаємними і прорахованими: Дональд Трамп постійно привертав увагу громадськості, ЗМК продовжували зосереджувати свою увагу на його діях, привертаючи знову ж її до себе.

Але чи насправді Дональд Трамп такий, яким ми його сприймали весь цей час? Чи це продумана стратегія, завдяки якій публічна персона постійно утримує увагу на собі, не витрачаючи на це багато коштів? Нестандартність, дивність, категоричність — це ті прояви характеру, на яких ми завжди акцентуємо увагу. Згідно попередньої характеристики архетипу Трикстера, який одночасно може викликати симпатію і жах, ми прослідковуємо такі прояви поведінки протягом передвиборчого процесу і в Дональда Трампа. Саме ці поведінкові механізми, які багато хто собі не може дозволити, оскільки вони не відповідають суспільним нормам, почали викликати симпатію до нього у певної частини електорату, яка потім і зробила вибір на його користь.

Зауважено, що імідж Хілларі Клінтон було сформовано на основі нового жіночого архетипу ХХІ століття «Power Womаn», оскільки образ, побудований на цьому архетипі, як правило, викликає симпатію у різних цільових аудиторій.

Імідж Хілларі Клінтон був побудований за традиційною схемою (на основі архетипів Персона, Матір), з урахуванням очікувань громадськості. Але, у більшості випадків її поведінка, публічні виступи, заяви були реакцією на риторичні нападки, дії Дональда Трампа, що завадило їй органічно себе позиціонувати.

Зміна політичної ситуації в країні вимагала певних змін і в архетипічних образах, а саме певну корекцію іміджу Хілларі Клінтон, її стратегії, риторики, поведінкових характеристик. Корекція образу Хілларі Клінтон відбувалась поступово і тому не була дуже помітною. Політтехнологи, відповідаючи запитам суспільства, створили образ, який позитивно сприймався значною частиною громадськості. Вона стала куди більш жіночною, залишаючись при цьому сильною жінкою.

Біографія автора

Аеліта Василівна Литвин, Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського)

к.іст.н., доцент, кафедра видавничої справи і редагування

Посилання

Korniienko, V. O. & Denysiuk, S. H. (2009). Imidzh politychnoho lidera: problemy formuvannia ta praktychnoi realizatsii. Vinnytsia: UNIVERSUM-Vinnytsia, 145 р. [in Ukrainian].

Arkhetypy. Vikipediia. Retrieved from https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D1%80%D1%85%D0%B5%D1%82%D0%B8%D0%BF%D0%B8 (accessed 19 March 2018) [in Ukrainian].

Yung, K. G. (1991). Arkhetip i simvol. Moscow: Renessans, 304 p. (Seria ‘Stranitsy mirovoy filosofii’) [in Russian].

Donchenko, O. & Romanenko, Yu. (2001). Arkhetypy sotsialnoho zhyttia i polityka (Hlybynni rehuliatyvy psykhopolitychnoho povsiakdennia). Kyiv: Lybid, 334 р. [in Ukrainian].

Sherman, O. M. (2013). Sotsialna polityka ta imidzh politychnoho lidera / O. M. Sherman. Journal of Sotsialna robota v Ukraini: teoriia i praktyka, 3–4, 6–12. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN (accessed 19 March 2018) [in Ukrainian].

Platitsyna, T. V. Arkhetip trikstera v zarubezhnykh issledovaniyakh. Retrieved from http://cyberleninka.ru/article/n/arhetip-trikstera-v-zarubezhnyh-issledovaniyah (accessed 19 March 2018) [in Russian].

Slovar’ analiticheskoy psikhologii. Retrieved from https://www.psyoffice.ru/704-trikster-trickster.html (accessed 19 March 2018) [in Russian].

Yung, K. G. O psikhologii obraza Trikstera. Retrieved from http://ec-dejavu.ru/t-2/Trickster-2.html (accessed 19 March 2018) [in Russian].

Shkurko, N. S. (2014). Ispol’zovanie arkhetipov geroya i trikstera v sozdanii obrazov politicheskikh deyateley. Journal of Aktualni problemy filosofii ta sotsiolohii. Seriia: Filosofiia, 2, 77–82. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/ (accessed 19 March 2018) [in Russian].

Yoga, opyt i novyy imidzh: v chem sekret Khillari Klinton. Retrieved from http://mir24.tv/news/world/12441903 (accessed 19 March 2018) [in Russian].

Power Woman: Novyy arkhetip zhenshchiny 21 veka. Retrieved from http://womo.ua/power-woman-novyiy-arhetip-zhenshhinyi-21-veka/ (accessed 19 March 2018) [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-04-02

Як цитувати

Литвин, А. В. (2018). Побудова іміджу політиків з урахуванням психологічних архетипів під час президентських виборів у США 2016 року (на прикладі Дональда Трампа та Хілларі Клінтон). Технологія і техніка друкарства, (1(59), 85–92. https://doi.org/10.20535/2077-7264.1(59).2018.137872

Номер

Розділ

Соціальні комунікації