Проблеми медіаграмотності населення щодо ліків, медичних товарів та послуг

Автор(и)

  • Світлана Борисівна Фіялка Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського), Україна https://orcid.org/0000-0002-1855-7574

DOI:

https://doi.org/10.20535/2077-7264.3(61).2018.127225

Ключові слова:

медіаграмотність, реклама, достовірність інформації, комунікація, доказова медицина, медичний бізнес

Анотація

Досліджено випадки порушення законодавства про рекламу лікувальних засобів, медичних виробів, методів профілактики, діагностики, лікування, реабілітації. Узагальнено рекомендації, як пацієнтам без медичної освіти виявити способи введення їх в оману представниками медичного бізнесу. Порушено проблему реклами ліків з недоведеною ефективністю, які фактично не мають жодного лікувального ефекту, та наведено рекомендації щодо того, як за допомогою медичних інструкцій можна перевірити механізм дії лікувальних препаратів. Запропоновано напрями критичного аналізу інформації щодо засобів та методів діагностики й лікування, яку пацієнти отримують від медиків.

Найбільшою проблемою реклами ліків, медичних товарів та послуг є свідоме маніпулювання інформацією. Така реклама спонукає українців до самолікування, яке може призводити до ускладнень. У Законі України «Про рекламу» є дуже чіткі обмеження щодо медичної реклами, але цим доволі часто нехтують, випадки зловживань є скоріше правилом, аніж винятком. На нашу думку, реклама ліків, медичних товарів та послуг має бути дозованою та виваженою, до процесу її підготовки потрібно обов’язково залучати консультантів — лікарів, психологів, які підкажуть, як саме буде сприйматися інформація тією чи іншою групою людей. Тобто принцип «не нашкодь» повинен застосовуватися не лише до ліків, медичних товарів та послуг, які пропонують у рекламі, а й до форми подання цієї інформації.

Окрім того, потрібні державні соціальні інформаційні кампанії для населення без медичної освіти, аби спонукати людей відмовлятися від практики самолікування; подолати необізнаність, забобонність та довіру до застарілих й науково необґрунтованих, а подеколи й небезпечних для життя способів лікування; сформувати вміння розрізняти маніпулятивний вплив медичної реклами.

Біографія автора

Світлана Борисівна Фіялка, Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського)

к.н.с.к., доцент, кафедра видавничої справи і редагування

Посилання

MOZ nahaduie pro neobkhidnist perevirky pry reklamuvanni likarskykh zasobiv [The Ministry of Health Reminds of the Necessity of Verifying Advertising of Medicines]. Retrieved March 18, 2018 from https://www.nrada.gov.ua/moz-nagaduye-pro-neobhidnist-perevirky-pry-reklamuvanni-likarskyh-zasobiv/ [in Ukrainian].

V Ukraini reklama likiv i VMP na telebachenni stanovyt blyzko 30% vid zahalnoho obsiahu reklamy [In Ukraine, advertising of medicines and medical products on television is about 30 % of the total advertising]. Retrieved March 18, 2018 from http://ua.interfax.com.ua/news/pharmacy/466093.html [in Ukrainian].

Chuang, J. (2011). Honours Thesis: A Rhetorical analysis of Pharmaceutical Advertising. Vancuver, Canada: Simon Fraser University, 44 p. [in English].

Tsai, V. & Lancaster, A. (2012). Message Strategies in Direct-to-Consumer Pharmaceutical Advertising: A Content Analysis Using Taylor’s Six-Segment Message Strategy Wheel. Journal of Health Marketing Quarterly, 29:3, 239–255 [in English].

Sansgiry, S. (1999). Accuracy of information on printed over-the-counter drug advertisements. Journal of Health Mark Q.,17(2), 7–18 [in English].

Faerber, A. & Kreling, D. (2014). Content Analysis of False and Misleading Claims in Television Advertising for Prescription and Nonprescription Drugs. https://link.springer.com/journal/11606">Journal of General Internal Medicine, 29(1), 110–118 [in English].

Wilkes, M. & Doblin, B., et al. (1992). Pharmaceutical advertisements in leading medical journals: experts’ assessments. Ann Intern Med. 116(1), 912–919 [in English].

Johnson, S. & Park, H. & Gross, C. (2018). Use of Alternative Medicine for Cancer and Its Impact on Survival. Journal of the National Cancer Institute, 110 (1), 121–124 [in English].

Datta, R. (2013). The World of Quacks: A Parallel Health Care System in Rural West Bengal. Journal Of Humanities And Social Science, 14, 44–53 [in English].

Ramirez, E. & Ohlhausen, M. & McSweeny, T. (2016). Homeopathic medicine and advertising workshop report. Retrieved March 18, 2018 from https://www.ftc.gov/system/files/documents/reports/federal-trade-commission-staff-report-homeopathic-medicine-advertising-workshop/p114505_otc_homeopathic_medicine_and_advertising_workshop_report.pdf [in English].

1800 doslidzhen dovely, shcho homeopatiia ne pratsiuie [1800 studies have proven that homeopathy is not working]. Retrieved March 18, 2018 from https://www.facebook.com/moz.ukr/posts/813185615511212 [in Ukrainian].

Code of ethics for pharmaceutical marketing. Retrieved March 18, 2018 from http://bit.ly/2DiZ6GH [in English].

About advertising. Law No. 270/96-ВР of 03.07.1996. Retrieved March 18, 2018 from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/270/96-вр [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-11-14

Як цитувати

Фіялка, С. Б. (2018). Проблеми медіаграмотності населення щодо ліків, медичних товарів та послуг. Технологія і техніка друкарства, (3(61), 56–65. https://doi.org/10.20535/2077-7264.3(61).2018.127225

Номер

Розділ

Соціальні комунікації