Коучинг як педагогічна технологія студентоцентричного навчання у ВНЗ
DOI:
https://doi.org/10.20535/2077-7264.4(58).2017.126891Ключові слова:
студентоцентричне навчання, коучинг, коуч, освітній коучинг, педагогічний коучингАнотація
У статті проаналізовано поняття коучингу як педагогічної технології студентоцентричного навчання, уточнено дефініцію поняття коучингу в освіті. Описано трансформацію цілей викладача як коуча, розглянуто особливості організації комунікації суб’єктів навчально-виховного процесу у ВНЗ із використанням елементів коучингу.
Коучинг відповідає цілям студентоцентричного навчання та через свою високу ефективність в інших сферах активно поширюється в системі вищої освіти. Коучинг в освіті — це творча взаємодія рівноправних учасників освітнього процесу, спрямована на виявлення та реалізацію потенціалу того, хто навчається, для досягнення ним високого освітньо-професійного, соціального, особистісного розвитку. Застосування викладачем запитань як основного інструмента коуча на різних етапах навчально-виховного процесу (науково-освітні проекти, індивідуальні консультації тощо) спрямовано на допомогу студентам усувати проблеми в особистісній і професійній сферах шляхом мобілізації та реалізації їхнього внутрішнього потенціалу. Досвід використання технік коучингу фахівцями різних галузей дав можливість упорядкувати перелік орієнтовних питань для актуалізації внутрішніх ресурсів студентів, самостійного вирішення ними завдань і досягнення позитивного результату.
Коучинговий підхід підвищує культуру викладання, яка в контексті студентоцентричного навчання по-новому осмислюється через учіння. Завдання викладача — організувати процес так, щоб викладання сприяло учінню, професійному розвитку та самореалізації студентів.
Результатом діалогічного спілкування з використанням елементів коучингу має стати набуття студентами цінного досвіду в спільній творчій діяльності, розуміння його значення для освітньо-професійного розвитку та якнайповнішої реалізації власних ресурсів.
Посилання
Student-Centred Learning. (2010). Toolkit for students staff and higher education institutions ESU. Brussels, October. Retrieved from http://www.esib.org/ documents/publications/SCL_toolkit_ESU_EI.pDf [in Belgium].
Romanova, S. M. (2010). Kouching yak nova tekhnolohіia v profesіinіi osvіtі. Journal of Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Psykholohiia, 3, 83–87 [in Ukrainian].
Simodeyko, S. (2011). Kouching yak іnnovatsіinyi metod navchannia studentіv. Journal of Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho nats. un-tu, 20, 131–133 [in Ukrainian].
Gul’chevskaya, V. G. Kouching — innovatsionnaya tekhnologiya podderzhki v obuchenii i individual’no-lichnostnom razvitii uchashchikhsya. Retrieved from http: nauka-it.ru/attachments/article/1331/gulchevskaya_vg_rostov_konf13.pdf [in Russian].
U. Timoti, Golvi (2005). Rabota kak vnutrennyaya igra: fokus, obuchenie i mobil’nost’ na rabochem meste. Moscow: Alpina Biznes Buks, p. 194–233 [in Russian].
Mayzl, Dauni (2012). Effektivnyi kouching. Uroki koucha kouchey. Moscow: Dobraya kniga, p. 16–17 [in Russian].
Uitmor, Dzh. (2005). Coaching — novyy stil’ menedzhmenta i upravleniya personalom. Moscow: Izd-vo ‘Finansy i statistika’, 160 p. [in Russian].
Baranova, O. I. (2015). Kouching-tekhnologiya kak sposob formirovaniya umeniy soupravleniya ucheniem u studentov — budushchikh uchiteley nachal’nykh klassov i mladshikh shkol’nikov. Journal of Nauchno-metodicheskiy elektronnyiy zhurnal ‘Kontsept’, 9, 6–10. Retrieved from http://e-koncept.ru/2015/95018.htm [in Russian].
Parslou, E. & Rey, M. (2003). Kouching v obuchenii: prakticheskie metody i tekhniki. Sankt-Peterburg: Peter [in Russian].
Sokolova, E. I. (2013). Analiz terminologicheskogo ryada ‘kouch’, ‘mentor’, ‘t’yutor’, ‘fasilitator’, ‘edvayzer’ v kontekste nepreryvnogo obrazovaniya. Journal of Nepreryvnoe obrazovanie: XXI vek, 4, 124–135 [in Russian].
Borova, T. A. (2011). Kontseptsiіa osvіtniogo kouchinhu. Journal of Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu, 12, 11–12 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Hanna Poberezska
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов’язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.