Оцінка ефективності електронних навчальних видань

Автор(и)

  • Надія Миколаївна Фіголь Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського), Україна https://orcid.org/0000-0002-3893-2669

DOI:

https://doi.org/10.20535/2077-7264.3(57).2017.122314

Ключові слова:

електронне видання, електронне навчальне видання, реципієнт, підручник, посібник

Анотація

У статті окреслено сприйняття електронних навчальних видань студентами, виділено основні проблеми розуміння таких видань, означено очікування користувачів.

Бурхливий розвиток інтернету й технологій останніми роками відкрив нові можливості для створення навчальних книг. Електронні навчальні видання посідають важливе місце в освітньому просторі, вони швидко змінюються й удосконалюються, розширюється їх тематичний асортимент. Проте часто вони не досягають належної якості через неузгодженість правил їхньої підготовки та оформлення, брак редакторського опрацювання, нераціональне використання можливостей електронних технологій.

Незважаючи на стрімке завоювання освітнього середовища електронними засобами навчання, нині можна говорити про недостатнє теоретичне осмислення процесів, що відбуваються, як науковцями, так і творцями та користувачами цих видань, тому мета дослідження — з’ясувати реальний стан справ з електронними навчальними виданнями завдяки використанню методики анкетування серед користувачів електронних навчальних видань, зокрема студентської молоді.

Для розуміння проблем електронних навчальних видань було опитано 445 респондентів. Серед опитаних 60 юнаків та 385 дівчат, віком 18–25 років. Для опитування було застосовано анкету, що містить питання із запропонованими варіантами відповідей на вибір. Відповідаючи на питання, жоден респондент не бачив відповідей інших, що дає привід вважати отримані результати об’єктивними та незалежними.

Більшість користувачів сприймають електронні видання як мережевий продукт, але не розуміють сутності поняття. Згідно з результатами опитування, при виборі електронного видання звертають увагу на відгуки інших, ціну та якість видання. Також для більшості респондентів показниками якості електронних видань є простота доступу, зручність пошуку та повнота інформації, водночас споживачі майже не надають значення можливості зворотного зв’язку з видавництвом та авторами.

Біографія автора

Надія Миколаївна Фіголь, Видавничо-поліграфічний інститут Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського)

к.філол.н., доцент, кафедра видавничої справи і редагування

Посилання

Varaksin, G. S. (2015). Klassifikatsiya obrazovatel’nykh elektronnykh izdaniy [Classification of educational electronic publications]. ikt-school.com. Retrieved from http://www.ikt-school.com/икт-в-школе/образовательные-электронные-издания/классификация-образовательных-электронных-изданий (дата звернення 22.10.17) [in Russian].

Kyrychok, T. Iu. (2010). Elektronni vydannia [Electronic editions]. Kyiv: NTUU ‘KPI’, 400 [in Ukrainian].

Buhaichuk, K. L. (2011). Elektronnyi pidruchnyk: poniattia, struktura, vymohy [Electronic tutorial: concept, structure, requirements]. Journal of Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 2(22). Retrieved from http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/2011_2/11bklpsv.pdf. 12 с [in Ukrainian].

Fiialka, S. B. Pryntsypy orhanizatsii elektronnykh navchalnykh vydan iz kulturoznavstva [Principles of organization of electronic educational editions on cultural studies]. Retrieved from http://journlib.univ.kiev.ua [in Ukrainian].

5. Anokhin, V. M. (2012). Vymohy do suchasnykh elektronnykh navchalnykh vydan i mozhlyvosti yikh realizatsii u seredovyshchi Adobe captivate [Requirements for modern electronic educational editions and the possibility of their implementation in the environment of Adobe captivate]. Journal of Visn. Nats. un-tu ‘Lviv. politekhnika’, 731, 71–76 [in Ukrainian].

Kononets, N. V. (2009). Naukove obgruntuvannia pryntsypu hipertekstovosti pry stvorenni elektronnoho pidruchnyka dlia indyvidualizatsii navchannia studentiv [Scientific substantiation of the hypertext principle when creating an electronic textbook for the individualization of student learning]. Journal of Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 4(57), 175–181. Zaporizhzhia [in Ukrainian].

Korbut, O. H. (2010). Elektronnyi pidruchnyk yak element osvitnoho seredovyshcha [Electronic textbook as an element of the educational environment]. Journal of Zbirnyk p’iatoi mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii ‘Suchasni metody vykladannia inozemnoi movy profesiinoho spriamuvannia u vyshchii shkoli’, 24–38. Kyiv: Nauk. dumka [in Ukrainian].

Hryzun, L. E. (2002). Dydaktychni osnovy stvorennia suchasnoho komp’iuternoho pidruchnyka [Didactic basis of the daily computer compiler]. Kharkiv: Khark. derzh. ped. un-t im. H. S. Skovorody, 20 [in Ukrainian].

Madzihon, V. M. (2010). Dydaktychni vymohy do elektronnykh pidruchnykiv [Didactic requirements for electronic textbooks]. Journal of Problemy suchasnoho pidruchnyka, 1(10), 4–7. Kyiv [in Ukrainian].

Vasylykiv, I.(2013). Efektyvnist zastosuvannia elektronnoho pidruchnyka pry vyvchenni dystsypliny ‘Marketynh’ [The effectiveness of the use of electronic textbook in the study of discipline ‘Marketing’]. Journal of Molod i rynok, 2, 162–164 [in Ukrainian].

Hrytsenchuk, O. O. (2005). Elektronnyi pidruchnyk i yoho rol u protsesi informatyzatsii osvity [Electronic textbook and its role in the process of informatization of education]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. Kyiv: In-t zasobiv navchannia APN Ukrainy, 255–261 [in Ukrainian].

Alieksieiev, O. M. (2017). Vidmitni klasyfikatsiini oznaky elektronnykh navchalnykh vydan dlia inzhenernykh spetsialnostei [Distinctive classification features of electronic educational publications for engineering specialties]. Retrieved from www.ii.npu.edu.ua [in Ukrainian].

Lytvyn, A. V. Elektronni navchalni posibnyky i pidruchnyky dlia ptnz [Electronic tutorials and tutorials for ptnz]. Retrieved from http://lib.iitta.gov.ua [in Ukrainian].

Rizun, V. V. & Skotnykova, T. V. (2008). Metody naukovykh doslidzhen u zhurnalistykoznavstvi [Methods of scientific research in journalism]. Kyiv: Presa Ukrainy, 144 [in Ukrainian].

Trishchuk, O. V. (2009). Fenomen naukovo-informatsiinoho dyskursu u sferi sotsialnykh komunikatsii: monohrafiia [The phenomenon of scientific and informational discourse in the field of social communications]. Kyiv: NTUU ‘KPI’, 392 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-04

Як цитувати

Фіголь, Н. М. (2017). Оцінка ефективності електронних навчальних видань. Технологія і техніка друкарства, (3(57), 86–92. https://doi.org/10.20535/2077-7264.3(57).2017.122314

Номер

Розділ

Соціальні комунікації